Motion Smoothing dla SteamVR zmniejszy wymagania sprzętowe VR na PC

Motion Smoothing dla SteamVR zmniejszy wymagania sprzętowe VR na PC

W momencie debiutu pierwszych pecetowych gogli wirtualnej rzeczywistości, jednym z ich największych problemów były bardzo wysokie wymagania sprzętowe, ponieważ do komfortowej zabawy posiadacze HTC Vive czy Oculus Rift potrzebowali high-endowych kart graficznych. Obecnie sytuacja nie wygląda już tak źle, ponieważ ze wsparciem dla tych headsetów radzą sobie grafiki ze średniej półki, ale dzięki nowemu rozwiązaniu opracowanemu przez deweloperów SteamVR, będziemy mogli cieszyć się VR nawet na słabszych kartach. Mowa tu o funkcji Motion Smoothing, dzięki której “więcej graczy PC będzie mogło doświadczyć wysokiej jakości gier VR”. Pytanie tylko, czy to wystarczy, by technologia ta ponownie rozgrzała zainteresowanie graczy, które zdaje się mocno słabnąć z miesiąca na miesiąc.

Dzięki funkcji Motion Smoothing opracowanej przez deweloperów SteamVR, będziemy mogli cieszyć się VR nawet na słabszych kartach graficznych.

Motion Smoothing dla SteamVR zmniejszy wymagania sprzętowe dla VR na PC

Wróćmy jednak do Motion Smoothing, które w swoich założeniach jest techniką podobną do tej znanej z telewizorów z upłynniaczami ruchu. Rozwiązanie to traktować można jako rozwinięcie techniki Asynchronous Reprojection i polega ono na interpolowaniu pomiędzy dwoma istniejącymi klatkami w taki sposób, że pomiędzy nimi tworzona jest dodatkowa klatka, która upłynnia ruch i zwiększa framerate. To prowadzić może oczywiście do zwiększenia opóźnień, których należy unikać jak ognia w przypadku VR, ale to właśnie odróżnia implementacje SteamVR od innych podobnych rozwiązań. W tym wypadku bowiem zawczasu wykrywane jest, kiedy aplikacja zaliczy spadek klatek i jeśli tak się stanie, Motion Smoothing sprawdza dwie ostatnie ramki i szacuje ruch oraz animację, a następnie w oparciu o dane wytwarza dodatkową interpolowaną klatkę, która sprawia, że gracz nie odczuje spadku płynności. W razie potrzeby interpolowane mogą być nawet 2 lub 3 klatki, co skutecznie obniżać ma wymagania względem GPU.

W zapowiedzi deweloperzy Valve skupili się oczywiście na goglach Vive i Vive Pro, potwierdzając jednocześnie, że dzięki Motion Smoothing gracze mogą cieszyć się grami działającymi płynnie w 90 Hz przy jednoczesnym wyraźnym spadku wymagań sprzętowych. Nawet karty graficzne z niższej półki zapewniać mają przyzwoite doznania podczas rozgrywki VR, które wcześniej były zarezerwowane jedynie dla mocniejszych GPU. Jak na razie technologia ta dostępna jest w ramach programu beta SteamVR i obsługiwana jedynie przez grafiki NVIDII. Niestety nie będzie ona obsługiwana przez gogle Oculus Rift i headsety Windows Mixed Reality, ponieważ „ich zasadniczy sterownik wyświetlacza korzysta z odmiennej techniki kompensacji spadku płynności”. Warto też dodać, że Motion Smoothing wspierane jest jedynie przez system Windows 10. Jak więc widać, wymogów jest całkiem sporo i jeśli rozwiązanie to rzeczywiście miałoby pomóc technologii VR złapać drugi oddech, to musiałoby być bardziej uniwersalne.

Komentarze do: Motion Smoothing dla SteamVR zmniejszy wymagania sprzętowe VR na PC