W Stanach Zjednoczonych zatrzymano 475 pracowników południowokoreańskich firm LG Energy Solution i Hyundai Motor Group. Do aresztowań doszło w fabryce akumulatorów do pojazdów elektrycznych budowanej w stanie Georgia. Operację przeprowadziła jednostka dochodzeniowo-śledcza Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego przy wsparciu ponad 400 agentów federalnych. Była to największa tego typu akcja w historii amerykańskich służb migracyjnych.
Według relacji medialnych część zatrzymanych wpadła w panikę i próbowała uciec przez pobliski staw. Policja musiała użyć łodzi, aby wyłowić osoby, które znalazły się w wodzie. Federalne źródła potwierdziły, że pracownicy wykonywali swoje obowiązki w USA bez wymaganych zezwoleń.

Reakcje Korei Południowej
Władze w Seulu rozpoczęły rozmowy z Waszyngtonem w sprawie repatriacji zatrzymanych obywateli. Według agencji Yonhap wielu z nich przebywało w USA w ramach programu bezwizowego ESTA, przewidzianego na krótkoterminowe podróże biznesowe. Sprawa odbiła się szerokim echem w południowokoreańskiej opinii publicznej. Profesor Kim Tae-Hyung z Uniwersytetu Soongsil określił nalot jako „cios w plecy” i ostrzegł, że wydarzenie może zniechęcić krajowe koncerny do dalszych inwestycji w Stanach Zjednoczonych.
Today, @ATFAtlanta joined HSI, FBI, DEA, ICE, GSP and other agencies in a major immigration enforcement operation at the Hyundai mega site battery plant in Bryan County, GA, leading to the apprehension of ~450 unlawful aliens, emphasizing our commitment to community safety. #ATF pic.twitter.com/su6raLrLu6
— ATF Atlanta (@ATFAtlanta) September 4, 2025
Polityczne napięcia i gospodarcze obawy
Hyundai jeszcze w marcu 2025 roku deklarował zwiększenie skali swoich amerykańskich inwestycji do 26 miliardów dolarów do roku 2028. Korea Południowa pozostaje szóstym największym partnerem handlowym Stanów Zjednoczonych i kluczowym graczem w globalnym łańcuchu dostaw baterii do samochodów elektrycznych. Amerykańska administracja liczyła na to, że obecność koreańskich firm pozwoli zmniejszyć zależność od dostaw z Chin.
Tymczasem politycy rządzącej partii w Seulu podkreślają, że jeśli Waszyngton oczekuje od Korei inwestycji, nie powinien jednocześnie prowadzić masowych zatrzymań obywateli biorących udział w tych projektach. Eksperci wskazują, że niska rentowność inwestycji wynikająca z inflacji oraz trudności w rekrutacji pracowników już wcześniej stanowiły problem, a nalot pogłębi niepewność.
Opóźnienia w realizacji projektu
LG Energy Solution i Hyundai Motor ogłosiły w maju 2023 roku wspólne przedsięwzięcie warte 4,3 miliarda dolarów. Nowa fabryka miała rozpocząć produkcję pod koniec 2025 roku, osiągając wydajność 30 gigawatogodzin rocznie, co pozwoliłoby zasilić około 300 tysięcy pojazdów elektrycznych.
Po wydarzeniach w Georgii firmy podjęły decyzję o przesunięciu terminu uruchomienia zakładu. Hyundai zakazał swoim pracownikom podróży do Stanów Zjednoczonych, a LG Energy Solution poinformowało, że decyzja o zmianie harmonogramu została formalnie uzasadniona sytuacją rynkową.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nalot policji na zakłady LG i Hyundai. To największa akcja imigracyjna w historii USA