Wraz z nowymi Radeonami AMD udostępniło technologię FSR 4, która stanowi duży skok jakościowy Czerwonych w zakresie upscalingu. Nowa odsłona FidelityFX Super Resolution przyniosła zauważalne skoki wydajności w porównaniu do poprzednika, czyli FSR 3.1.
Niestety, entuzjazm szybko ostygł, gdy okazało się, że FSR 4 zostało zablokowane wyłącznie dla kart graficznych Radeon RX 9070 oraz RX 9070 XT, a liczba wspieranych gier w momencie premiery jest mocno ograniczona. Na szczęście, z pomocą przyszli modderzy, którzy udostępnili narzędzie OptiScaler, umożliwiające uruchomienie FSR 4 niemal w każdej grze obsługującej DLSS 2+ lub XeSS.
Z pomocą przyszli modderzy, którzy udostępnili narzędzie OptiScaler, umożliwiające uruchomienie FSR 4 niemal w każdej grze obsługującej DLSS 2+ lub XeSS.
OptiScaler – FSR 4 bez ograniczeń
OptiScaler zrywa z tradycyjnymi ograniczeniami dotyczącymi kompatybilności technologii upscalingu. Narzędzie działa jako swoisty „middleware” między grą a technologią skalowania obrazu. Dzięki implementacji odpowiednich metod API, OptiScaler przekierowuje żądania upscalingu DLSS lub XeSS na FSR 4, dzięki czemu gra „myśli”, że nadal korzysta z oryginalnej technologii. W praktyce oznacza to, że FSR 4 można teraz uruchomić w wielu tytułach, które do tej pory nie wspierały nawet FSR 3.

Jak działa OptiScaler w praktyce?
Pierwsze testy wykazują bardzo obiecujące rezultaty. Użytkownik @highyieldYT podzielił się swoimi doświadczeniami z użycia OptiScaler w grze Cyberpunk 2077. Choć tytuł ten nie wspiera ani FSR 3.1, ani FSR 4, udało mu się osiągnąć ponad 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 1440p z pełnym path tracingiem z aktywnym FSR 4 i kartą Radeon RX 9070 XT. To pokazuje skuteczność tego rozwiązania.

Lista kompatybilnych gier
Obecnie deweloper OptiScaler udostępnił listę 22 tytułów, które sprawdzono pod kątem kompatybilności z FSR 4 dzięki temu narzędziu:
- Atomic Heart (testowane z DLSS)
- Avowed (testowane z DLSS)
- Baldur's Gate 3 (testowane z DLSS, konieczne uruchamianie przez DX11; niska wydajność w porównaniu do Vulkan bez upscalera)
- Black Myth: Wukong
- Control
- Cyberpunk 2077 (wymaga FSR lub XeSS; możliwe problemy z kompatybilnością na Windows 10)
- Deep Rock Galactic (testowane z DLSS)
- Dragon's Dogma II (ustawienie FGType=nofg)
- Final Fantasy VII Rebirth (testowane z DLSS)
- Ghost of Tsushima (testowane z FSR3)
- Hitman: World of Assassination (obsługuje DLSS lub XeSS)
- Horizon Zero Dawn Remastered
- Jusant (testowane z DLSS)
- Kingdom Come: Deliverance II
- Lies of P (testowane z DLSS)
- Red Dead Redemption 2 (zalecany tryb DX12)
- Senua's Saga: Hellblade 2 (testowane z DLSS)
- Silent Hill 2 Remake (testowane z DLSS)
- Shadow of the Tomb Raider (testowane z DLSS)
- Tokyo Xtreme Racer (testowane z DLSS)
- Uncharted: Legacy of Thieves Collection (testowane z DLSS)
- The Witcher 3 Next Gen (testowane z XeSS)
Co dalej z OptiScaler?
Przełamanie barier między zamkniętymi ekosystemami technologii upscalingu pokazuje, że gracze nie muszą być już zależni od ograniczeń narzucanych przez producentów sprzętu. OptiScaler już teraz budzi spore zainteresowanie w branży, a jego rozwój może oznaczać większą swobodę dla użytkowników w przyszłości.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Darmowe narzędzie pozwala uruchomić FSR 4 niemal w każdej grze