W obliczu narastających problemów z zakłóceniami i uszkodzeniami kabli podmorskich, NATO ogłosiło plany wdrożenia nowatorskiego systemu, który ma zwiększyć bezpieczeństwo tej kluczowej infrastruktury.
Projekt nosi nazwę HEIST (Hybrid Space-Submarine Architecture Ensuring Infosec of Telecommunications) i ma na celu nie tylko precyzyjną lokalizację uszkodzeń kabli z dokładnością do jednego metra, ale także stworzenie alternatywnych tras przesyłania danych w razie awarii.
Projekt HEIST to odpowiedź NATO na rosnące zagrożenia dla podmorskiej infrastruktury. W czasach, gdy internet stanowi kluczowy element globalnej gospodarki, dbałość o niezawodność przesyłu danych nabiera fundamentalnego znaczenia.
Kluczowa infrastruktura globalnej gospodarki
Podmorskie kable światłowodowe są fundamentem globalnego internetu, obsługując ponad 95% międzynarodowego ruchu danych. Wartość przesyłanych za ich pośrednictwem transakcji przekracza 10 bilionów dolarów rocznie, co czyni je strategicznym zasobem o krytycznym znaczeniu dla współczesnego społeczeństwa. Henric Johnson, wicekanclerz Blekinge Institute of Technology (BTH) i koordynator testów HEIST, podkreśla znaczenie tego systemu. „To, o czym teraz mówimy, to krytyczna infrastruktura w społeczeństwie”.
BTH, zlokalizowany w Karlskronie na południu Szwecji, jest jednym z partnerów projektu. Tamtejsi inżynierowie pracują nad opracowaniem inteligentnych systemów umożliwiających szybkie wykrywanie uszkodzeń oraz automatyczne przekierowywanie ruchu na satelity w przypadku przerw w działaniu kabli.
Sabotaże i wyzwania technologiczne
W ostatnich latach doszło do serii incydentów związanych z uszkodzeniami kabli podmorskich, w tym między Szwecją, Estonią i Finlandią. Jak wskazuje Johnson: „Te incydenty są dla nas rzeczywistością”. Podmorskie światłowody, choć wydają się solidne, są niezwykle podatne na uszkodzenia. Niektóre mają grubość niewiele większą od węża ogrodowego i leżą na dnie morskim, często niezabezpieczone. Mogą je uszkodzić kotwice, okręty podwodne, a nawet morskie stworzenia.
Każdego roku dochodzi do około stu przecięć kabli, co oznacza, że blisko 16% globalnych połączeń jest narażonych na zakłócenia. Mimo iż specjalistyczne statki naprawcze szybko przystępują do pracy, usunięcie usterki może trwać dni lub tygodnie i kosztować miliony dolarów.
Alternatywa satelitarna: możliwości i ograniczenia
Satelity stanowią naturalne rozwiązanie awaryjne w przypadku przerwania połączeń podmorskich. Jednak ich przepustowość jest wciąż znacznie niższa niż kabli światłowodowych. Przykładowo, najnowsze światłowody Google przesyłają dane z prędkością 340 terabitów na sekundę, podczas gdy większość obecnych satelitów oferuje maksymalnie 5 gigabitów na sekundę – to zaledwie 0,0015% przepustowości kabli.
Trwają jednak prace nad udoskonaleniem technologii satelitarnych. Przejście z transmisji radiowych na laserowe może zwiększyć przepustowość nawet czterdziestokrotnie – do 200 Gbps. Starlink, należący do SpaceX, już wykorzystuje lasery do komunikacji między satelitami, a Amazon rozwija podobną technologię w ramach Project Kuiper.
Pokaż / Dodaj komentarze do: NATO planuje budowę. Chce mieć alternatywę dla kabli podmorskich