Niemcy uruchamiają pierwszy w Europie zakład recyklingu litu z akumulatorów

Niemcy uruchamiają pierwszy w Europie zakład recyklingu litu z akumulatorów

Niemiecka firma Accurec znana jest z recyklingu wszelkiego rodzaju baterii, ale dopiero teraz wprowadza na rynek linię, która będzie odzyskiwać również lit, co jest nowością na rynku europejskim.

Z wycofanych z użytku baterii można odzyskać wiele materiałów, które można wykorzystać do produkcji nowych. Europa pozostaje jednak pod tym względem nieco w tyle i choć mamy kilka zakładów recyklingu baterii litowych, to jak dotąd żaden z nich nie dostarcza związków litu. Większość procesów recyklingu zatrzymała się na wydobyciu kobaltu lub niklu, ale to właśnie lit jest dziś największym problemem. Jego cena szybko rośnie, co doprowadziło do pierwszego od lat wzrostu cen akumulatorów Li-Ion. W najbliższych latach sytuacja powinna się jednak uspokoić, a ceny powinny znów zacząć spadać, w czym może pomóc kilka rzeczy. Jedną z nich może być otwarcie nowych kopalni i wykorzystanie innych sposobów na wydobycie litu i zwiększenie podaży. Innym jest zastąpienie litu, a tym samym zmniejszenie zapotrzebowania. Tutaj mogą pomóc baterie sodowe Na-Ion, które trafiły już do produkcji. Kolejnym z czynników może być wspomniany wyżej recykling. Nie możemy jednak oczekiwać tutaj cudów.

W Europie powstał pierwszy zakład odzyskiwania litu ze zużytych baterii. Niestety aktualnie wydajność zakładu nie oszałamia.

Accurec Recycling w Krefeld w Niemczech uruchamia pierwszy w Europie zakład recyklingu, który w ramach procesu recyklingu będzie odzyskiwał lit obok innych materiałów żelaznych, takich jak nikiel i kobalt. Węglan litu odzyskiwany w procesie HydroLiC ma czystość 99% (którą trzeba jeszcze nieco zwiększyć),a firma w początkowej fazie projektu będzie w stanie poddać recyklingowi jedynie 4 tys. ton baterii rocznie, czyli akumulatory z około 8 tys. pojazdów elektrycznych rocznie. Szacuje się, że w 2030 roku, według różnych badań, zapotrzebowanie na lit może wynieść około 316 000 do 550 000 ton (z czego 90% przypada na pojazdy EV), a niedobór wyniesie około 90 000 do 300 000 ton. Reiner Sojka z Accurec mówi, że obecnie są w stanie odzyskać około 50% litu z baterii, co nie jest oszałamiającym wynikiem, ale w przyszłości powinni dojść do 80%.

Jest jednak jeszcze jeden haczyk w całym problemie recyklingu. Okazuje się, że żywotność baterii w samochodach jest w rzeczywistości lepsza, niż się spodziewano, więc stajemy przed problemem, że nie ma w chwili obecnej zbyt wiele do recyklingu. W końcu, jeśli spojrzymy na liczbę EV sprzedanych w przeszłości oraz liczbę EV produkowanych i sprzedawanych obecnie, to jasne jest, że nawet przy 100% recyklingu nie byłoby możliwe zaspokojenie nawet 1% popytu. Recykling stanie się ważny dopiero za około 30 lat, kiedy liczba złomowanych EV będzie bliższa liczbie produkowanych EV. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Niemcy uruchamiają pierwszy w Europie zakład recyklingu litu z akumulatorów

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł