Dolphin, czyli emulator gier z konsol GameCube i Wii miał zadebiutować na Steam, ale w obliczu działania Nintendo narzędzie nie zostanie udostępnione na platformie Valve. Jak widzimy japoński producent konsol chce ubić kolejny interesujący projekt.
Nintendo doprowadza do usunięcia emulatora Dolphin ze Steam
Dolphin to emulator pozwalający odpalać gry z konsoli GameCube oraz Wii na innych urządzeniach. Oryginalny projekt pojawił się w 2003 roku i początkowo umożliwiał odpalanie produkcji na GameCube. Projekt do 2007 roku miewał lepsze i gorsze okresy, ale wtedy nastąpił przełom, bowiem udostępniono go publicznie na licencji GPLv2. Następnym ważnym punktem w historii emulatora było wrzucenie go bezpośrednio na Steam, co miało nastąpić 26 maja. Do akcji wkroczyło jednak Nintendo, które wysłało do Valve zawiadomienie DMCA z żądaniem usunięcia Dolphina ze Steama powołując się na prawa autorskie. W efekcie emulator zniknął z platformy.
Dolphin to emulator gier z GameCube i Wii, który miał pojawić się na Steam. Udostępnienie narzędzia zablokowało jednak Nintendo, powołując się na prawa autorskie.
W liście skierowanym do działu prawnego Valve Nintendo napisało: „Ponieważ emulator Dolphin narusza prawa własności intelektualnej Nintendo, w tym między innymi jej prawa wynikające z przepisów Digital Millennium Copyright Act (DMCA) dotyczących przeciwdziałania obchodzeniu i przeciwdziałania handlowi ludźmi, 17 U.S.C. § 1201, przekazujemy to powiadomienie i przypominamy o obowiązku usunięcia emulatora Dolphin ze sklepu Steam”. Zgodnie z ustawą DMCA żądanie takie jak to jest wysyłane do usługodawców — w tym przypadku Valve — którzy następnie muszą powiadomić stronę rzekomo naruszającą prawo.
Nintendo podejmie kroki prawne?
Firma odpowiedzialna za emulator ma możliwość złożenia roszczenia wzajemnego do Valve, jeśli uważa, że nie narusza on przepisów DMCA, jak twierdzi Nintendo, lub zastosować się do żądania jego usunięcia. Jeśli zespół złoży roszczenie wzajemne, jak wyjaśnił Copyright Alliance, Nintendo ma około dwóch tygodni na podjęcie decyzji, czy złożyć pozew. Jeśli tak się nie stanie, Dolphin może wrócić na Steam. Pytanie brzmi, czy Nintendo naprawdę podejmie kroki prawne w tej sprawie?
W innych sprawach sądowych dotyczących emulatorów gier, złożonych przez Sony przeciwko Bleem! i Connectix orzeczono, iż narzędzia te nie naruszyły praw autorskich podczas korzystania z systemu PlayStation BIOS i oprogramowania układowego. Te procesy od dawna są wykorzystywane jako precedens w celu utrzymania legalności emulacji w Stanach Zjednoczonych, ale jest to złożony temat, a sprawa Nintendo prawdopodobnie byłaby rozpatrywana na innych podstawach prawnych.
Na razie Dolphin pozostanie poza Steam. Oprogramowanie pobierzemy obecnie ze strony GitHub oraz oficjalnej strony projektu. Nienawiść Nintendo do fanowskich pomysłów jest doskonale znana, czego idealnym przykładem pozostaje pozew przeciwko autorom portu Super Mario 64 na PC czy twórców narzędzia do tworzenia gier Pokemon Essentials.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Nintendo blokuje premierę Dolphin Emulator na Steam. Co dalej z projektem?