Nintendo Switch 2 - GPU Ampere z obsługą DLSS i ray tracingu

Nintendo Switch 2 - GPU Ampere z obsługą DLSS i ray tracingu

Nintendo Switch, które zostało wydane w 2017 roku, ewidentnie wymaga modernizacji. Od dawna po sieci krążą plotki na temat następcy, sugerując, że Nintendo Switch 2 może wykorzystać architekturę Ampere firmy NVIDIA, aby zaoferować duży skok jakościowy. Nowa aktualizacja GitHub uwiarygodnia wcześniejsze informacje.

Nintendo stawia na układy na NVIDII

Nintendo Switch zadebiutował z układem SoC Tegra X1 (Erista) od NVIDII. Procesor T214, na którym bazuje Tegra X1 w Switch, składa się z czterech rdzeni Cortex-A57 i czterech Cortex-A53. To ten sam układ, który napędza NVIDIA Shield 2017. Jednak wariant znajdujący się w Nintendo Switch wykorzystuje tylko rdzenie Cortex-A57 i prawdopodobnie dlatego Nintendo reklamowało ten chip jako „customowy procesor Tegra”. To trochę marnotrawstwo, ponieważ cztery rdzenie Cortex-A53 pozostają niewykorzystane — w przypadku mniejszych obciążeń mogłyby zapewnić dłuższą żywotność baterii.

Od dawna po sieci krążą plotki na temat następcy, sugerując, że Nintendo Switch 2 może wykorzystać architekturę Ampere firmy NVIDIA, aby zaoferować duży skok jakościowy.

Nintendo nie czekało długo na odświeżenie Switcha, obejmujące poprawioną wersję Tegry X1. Nintendo Switch 1.1 i kolejne modele wykorzystywały nowy układ Tegra X1+ (Mariko). T210 oferuje tę samą specyfikację co T214, ale ma tę zaletę, że wykorzystuje nowszy proces produkcyjny (16 nm vs 20 nm). Różnica w wydajności pomiędzy Tegrą X1 i Tegrą X1+ była znikoma, ale ta druga jednostka była bardziej energooszczędna. Według Nintendo żywotność baterii Switcha 1.1 wynosi od czterech i pół godziny do dziewięciu godzin, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z oryginałem, gdzie otrzymywaliśmy od dwóch i pół godziny do sześciu i pół godziny.

Jetson Orin na pokładzie Switch 2

Z najnowszych plotek wynika, że Nintendo Switch 2 może wykorzystywać dostosowaną wersję układu Jetson Orin od NVIDII. Strona GitHub wskazuje na procesory T234 i T239. Jak zauważył renomowany specjalista od wycieków sprzętu, kopite7kimi, Nintendo prawdopodobnie użyje układu T239, wykonanego na zamówienie wariantu T234.

Model Nintendo Switch 2* Nintendo Switch (1.1, Lite, OLED) Nintendo Switch
SoC Orin Tegra X1+ (Mariko) Tegra X1 (Erista)
Litografia Samsung 8nm TSMC 16nm TSMC 20nm
CPU T239 T210 T214
Rdzenie CPU  12 x Cortex-A78AE 4 x Cortex-A57, 4 x Cortex-A53 4 x Cortex-A57, 4 x Cortex-A53
Pamięć LPDDR5 4GB LPDDR4-1600 4GB LPDDR4-1600
GPU GA10B (Ampere) GM20B (Maxwell) GM20B (Maxwell)
Rdzenie CUDA  2,048 256 256

Orin ma oczywiście wiele do zaoferowania w porównaniu z Tegrą X1+. Bazuje na architekturze Ampere (2020), natomiast Tegra X1+ pochodzi z czasów Maxwella (2014). Patrzymy na różnicę trzech generacji wydajności GPU. Ponadto Orin wykorzystuje GPU GA10B, wytwarzany w 8-nanometrowym procesie technologicznym firmy Samsung – w tym samym procesie, który jest używany do produkcji kart graficznych GeForce RTX z serii 30.

T234 ma CPU składające się 12 rdzeni Cortex-A78AE i obsługuje LPDDR5. GPU GA10B (Ampere) mieści 2048 rdzeni CUDA, osiem razy więcej niż GM20B (Maxwell) z poprzednika. To jednak tylko oficjalne specyfikacje T234. Nie wiadomo, w jaki sposób Zieloni dostosują T239 do potrzeb Nintendo. Jest raczej mało prawdopodobne, że T239 będzie wykorzystywał pełną matrycę GA10B z jej maksymalnym TDP na poziomie 60 W. Dla porównania, GM20B to układ o mocy 15 W, ale jego średni pobór mocy wynosi poniżej 10 W. Jeśli Nintendo chce zachować tę samą charakterystykę zasilania, T239 musiałoby mocno ograniczyć ten chip.

DLSS i ray tracing

Nintendo Switch 2 niekoniecznie musi być potężną konsolą. Urządzenie prawdopodobnie skorzysta z technologii skalowania DLSS (Deep Learning Super Sampling), aby poprawić liczbę klatek na sekundę przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na energię. Podobno dostępna jest także obsługa śledzenia promieni, ale to nie jest jeszcze pewne, ponieważ śledzenie promieni bardzo mocno obciąża GPU.

Z ostatnich plotek wynika, że część zaufanych deweloperów miała już okazję zobaczyć Nintendo Switch 2 w akcji za zamkniętymi drzwiami na targach Gamescom 2023. Według doniesień, na przenośnym urządzeniu do gier działała The Legend of Zelda: Breath of the Wild przy 60 klatkach na sekundę i rozdzielczości 4K . Demo rzekomo korzystało z DLSS 3.5, bez generowania klatek. Według YouTubera czas ładowania gier na konsoli także znacznie się poprawił. Według innych doniesień, Nintendo Switch 2 pokazało swoje możliwości także w The Matrix Awakens, demie technologicznym Unreal Engine 5.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nintendo Switch 2 - GPU Ampere z obsługą DLSS i ray tracingu

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł