Valve nie zwalnia tempa w rozwijaniu swojego klienta. Najnowsza aktualizacja Steama dla użytkowników Windowsa wprowadza rozbudowany overlay, który wyświetla w czasie rzeczywistym m.in. liczbę klatek na sekundę (FPS), obciążenie CPU, GPU oraz wykorzystanie pamięci RAM. Jednak jedna funkcja mocno wyróżnia go na tle konkurencyjnych rozwiązań.
Zaktualizowana funkcja zapewnia teraz standardowe metryki monitorowania wydajności, które w przeciwnym razie musieliby uzyskiwane poprzez pobranie oprogramowania do śledzenia wydajności innych firm, takiego jak MSI Afterburner. Te są teraz wbudowane w Steam, co znacznie ułatwia monitorowanie wydajności.
Prawdopodobnie największą różnicą między nowym monitorowaniem wydajności Steam a oprogramowaniem innych firm jest możliwość rozróżniania przez klienta generowanych klatek (czyli tzw. sztucznych klatek) generowanych przez technologie takie jak DLSS czy FSR od klatek natywnych.
Valve zaznacza, że jest to pierwsza wersja nowego overlaya, skupiająca się na systemie Windows oraz najpopularniejszych konfiguracjach sprzętowych. Mimo to już teraz narzędzie oferuje spory zakres informacji.
Prawdopodobnie największą różnicą między nowym monitorowaniem wydajności Steam a oprogramowaniem innych firm jest możliwość rozróżniania przez klienta generowanych klatek.

Cztery poziomy szczegółowości
Overlay pozwala wybrać jeden z czterech poziomów szczegółowości:
-
Single FPS Value – wyświetla tylko podstawowy licznik FPS.
-
FPS Details – dodatkowo pokazuje minimalne i maksymalne wartości oraz wykres klatek w czasie.
-
CPU & GPU Utilization – prezentuje obciążenie procesora i karty graficznej.
-
FPS, CPU, GPU & RAM Full Details – najbardziej zaawansowany tryb, który pokazuje pełny zestaw danych, w tym wykorzystanie pamięci systemowej.
To prawdziwa gratka dla graczy, którzy chcą szybko wychwycić, czy źródłem spadków wydajności jest procesor, karta graficzna, czy może przepełniona pamięć VRAM lub RAM.
Przewaga nad konkurencją
Największa nowość w overlayu Steama to jednak funkcja oddzielania klatek generowanych przez DLSS czy FSR od tych renderowanych w sposób natywny. To coś, czego żadne popularne oprogramowanie monitorujące nie robiło w tak bezpośredni sposób. Valve wyjaśnia:
„Nowy overlay pokazuje wartość liczby klatek, podobnie jak stary licznik FPS, ale dodatkowo rozróżnia klatki generowane przez DLSS czy FSR od rzeczywistego klatkażu gry. Może wyświetlać wartości minimalne i maksymalne dla pojedynczych klatek oraz wykres zmian FPS w czasie. Oprócz tego prezentuje informacje o wydajności CPU, GPU oraz wykorzystaniu pamięci systemowej, co pomaga zdiagnozować, dlaczego gra działa słabo – czy to z powodu zbyt wolnego CPU, GPU, czy też zbyt wysokich ustawień graficznych przeciążających pamięć wideo albo RAM.”
Jak włączyć nowy overlay?
Aby uruchomić nowy overlay w Steamie, wystarczy wejść w: Ustawienia > W grze (In Game) > Nakładka wydajności (nowa sekcja).
To dobra wiadomość zarówno dla zapalonych entuzjastów wydajności, jak i dla graczy, którzy po prostu chcą wiedzieć, czy warto włączyć DLSS lub FSR w swoich ulubionych tytułach.


Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowa funkcja Steam. Zobacz ile „sztucznych klatek” widzisz na ekranie