Nowa technologia AMD zmniejsza użycie pamięci VRAM z 35 GB do zaledwie 51 KB

Nowa technologia AMD zmniejsza użycie pamięci VRAM z 35 GB do zaledwie 51 KB

Zarządzanie pamięcią graficzną (VRAM) to dziś jedno z największych wyzwań w świecie renderingu 3D w czasie rzeczywistym. Wraz z coraz bardziej szczegółową oprawą wizualną gier, wymagania sprzętowe rosną w zastraszającym tempie. Najnowsze, wysokobudżetowe tytuły potrafią pochłonąć więcej VRAM-u, niż przeciętny gracz jest w stanie zapewnić w swoim komputerze. Na szczęście AMD i NVIDIA pracują nad rozwiązaniami, które mogą to zmienić

AMD przedstawiło niedawno wyniki badań nad techniką, która może radykalnie zmniejszyć zużycie pamięci graficznej w grach. Chodzi o proceduralne generowanie obiektów 3D w czasie rzeczywistym, takich jak drzewa, krzewy czy trawa.

Proceduralna generacja to w grach wideo nic nowego, ponieważ twórcy od lat korzystają z algorytmów, aby tworzyć różnorodne warianty roślinności czy innych elementów świata gry. Jednak zazwyczaj nawet takie „generowane” modele są zapisane na dysku i wczytywane do pamięci podczas gry. To właśnie one często zajmują gigantyczne ilości VRAM-u i miejsca na dysku.

AMD chce ten proces usprawnić. Nowa metoda oparta jest na tzw. work graphs i pozwala tworzyć roślinność całkowicie „na żywo”, bez potrzeby przechowywania jej w pamięci wideo ani na dysku.

Nowa metoda oparta jest na tzw. work graphs i pozwala tworzyć roślinność całkowicie „na żywo”, bez potrzeby przechowywania jej w pamięci wideo ani na dysku.

Z lasu w 35 GB… do lasu w 51 KB

W demonstracji technologicznej AMD zaprezentowało gęsty, realistyczny las uruchomiony na karcie Radeon RX 7900 XTX w rozdzielczości 1080p. Gdyby zastosować tradycyjne modele, las wymagałby aż 35 GB VRAM, czyli znacznie więcej niż 24 GB dostępne w tej karcie graficznej.

Z pomocą proceduralnego generowania, całkowite zapotrzebowanie na pamięć spadło do zaledwie 51 KB. A to wszystko bez utraty jakości - drzewa nadal imponują detalami, zmieniają wygląd w zależności od pór roku, a liście efektownie falują na wietrze. Co ważne, technologia znakomicie radzi sobie z tzw. poziomami szczegółowości (LOD), eliminując efekt nagłego „wyskakiwania” obiektów w polu widzenia gracza.

NVIDIA też działa

Podobny kierunek obiera NVIDIA, choć skupia się bardziej na teksturach niż na roślinności. Firma od kilku lat rozwija system o nazwie Neural Texture Compression. Polega on na tym, że tekstury są kompresowane za pomocą algorytmów uczenia maszynowego, a podczas gry GPU na bieżąco je dekompresuje.

Efekt? Nawet 95% mniej zajętej pamięci VRAM, przy zachowaniu lub wręcz poprawie jakości detali. Jedynym minusem może być niewielki spadek wydajności, wynikający z dodatkowych obliczeń, ale zielona ekipa już pracuje nad optymalizacjami, by minimalizować ten efekt.

Zarówno work graphs AMD, jak i neural compression NVIDII, mają jeden wspólny cel: radykalnie zmniejszyć zapotrzebowanie gier na pamięć i przestrzeń dyskową. Jeśli te technologie zostaną szeroko zaimplementowane, mogą zrewolucjonizować rynek, pozwalając na jeszcze piękniejsze gry nawet na sprzęcie ze skromniejszym budżetem.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowa technologia AMD zmniejsza użycie pamięci VRAM z 35 GB do zaledwie 51 KB

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł