W ostatnim czasie niewielka grupa użytkowników kart graficznych NVIDII skarżyła się na problemy z wydajnością ich systemów działających w trybie SLI. Z gorącej dyskusji w serwisie Reddit oraz na forum NVIDII udało się dojść do bardzo ciekawych wniosków. Okazuje się bowiem, że za spadek wydajności kart graficznych odpowiada jednoczesna praca w trybie SLI oraz G-Sync. Redaktorzy portalu ExtremeTech postanowili sprawdzić tę intrygującą tezę i udało im się potwierdzić spadki płynności w momencie jednoczesnego wykorzystania obu tych funkcji aktywnych w PC, które stanowić mają chlubę systemów bazujących na grafikach GeForce. Problemem zdaje się być timing, a tak przynajmniej wynika z zebranych danych i co gorsza, jak na razie nie znaleziono żadnego rozwiązania tej przypadłości.
Testy potwierdzają spadki płynności w momencie jednoczesnego wykorzystania G-Sync i SLI.
W niektórych przypadkach możemy mówić o wręcz kolosalnych spadkach wydajności i dla przykładu użytkownicy na forum NVIDII skarżą się, że w Rising Storm 2 framerate obniża się z 206 kl./s do 75 kl./s, w innych tytułach problem jest zdecydowanie mniejszy, ale wciąż zauważalny, jak np. w Wiedźminie 3, gdzie płynność spada ze 113 kl./s do 98 kl./s. ExtremeTech chcąc potwierdzić te doniesienia połączyło ze sobą dwa GeForce’y GTX 1080 podłączone do monitora Acer XB280HK, który wspiera 4K, ale tylko w 60 Hz. Na warsztat wzięto kilka popularnych gier i jak się okazało nie ma tu prostego schematu, w którym włączenie G-Sync i SLI powoduje spadek płynności. Różne gry zdają się pokazywać trzy różne modele zachowania i np. Deus Ex Mankind Divided zaliczył pogorszenie osiągów tylko w trybie DX11, w Far Cry 5 problem zdawał się pogłębiać wraz ze wzrostem framerate'u, a wyniki w Hitmanie były jeszcze bardziej frapujące (poniżej).
Na chwilę obecną trudno jednoznacznie wyjaśnić te problemy, ale co warto podkreślić, nie są one nowe i na forum Tom's Hardware już w 2016 przeczytać można było wpisy opisujące ten problem. Zdaje się, że w przypadku kart z rodziny Turing udało się uniknąć tej przypadłości, ale nikt, kto posiada w swoim PC dwa GeForce'y połączone w SLI oraz monitor wspierający G-Sync nie może czuć się pewnie, ponieważ nie przeprowadzono jeszcze jakichś bardziej zaawansowanych testów. Jak na razie NVIDIA nie komentuje tej sytuacji, ale mamy nadzieję, że mimo wszystko producentowi uda się rozwiązać ten problem, np. za pomocą aktualizacji sterowników, choć trzeba mieć świadomość, że zapewne dotyczy on marginalnej grupy graczy, więc sprawa nie stanowi priorytetu dla Zielonych.
Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA G-Sync i SLI mają problem ze współpracą, powodują spadek wydajności