NVIDIA Neural Texture Compression (NTC) to ciekawa technologia, która potrafi bardzo mocno zmniejszyć zużycie pamięci VRAM. Jej działanie (w wersji beta) zostało właśnie sprawdzone w różnych rozdzielczościach. Wyniki potrafią zaskoczyć.
Technologia NVIDIA Neural Texture Compression została sprawdzona. Jej działanie sprawia, że zużycie pamięci karty graficznej jest znacznie niższe. Niestety wiąże się to ze słabszą wydajnością, zwłaszcza w kwestii 1% Low. Przyjrzyjmy się zatem, jak dokładnie technologia NTC działa przy różnych ustawieniach.
Na pierwszy ogień poszła rozdzielczość 1440p z włączonym DLSS. Przy użyciu pierwszej metody NTC ilość zużywanej pamięci została zredukowana o 64%.
Autor tego benchmarku wykorzystał kartę graficzną GeForce RTX 4090 w odsłonie MSI Suprim X. Platforma testowa składała się również z procesora Ryzen 7 9800X3D, 64 GB pamięci G.Skill o prędkości 6200 MT/s i płyty głównej ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi.
Szczegóły benchmarku
Sam benchmark został przeprowadzony na modelu 3D pod API Vulkan. Porównywane są tutaj trzy opcje "Reference Materials", "NTC Transcoded To BCN" oraz "NTC Inference On Sample". Ta pierwsza wczytuje model z jego oryginalnymi materiałami, co oznacza, że wykorzystanie VRAM jest najwyższe, a NTC nie działa.
Druga z opcji transkoduje tekstury do BCN przy ładowaniu, co skutkuje umiarkowaną redukcją zużycia pamięci karty graficznej. Ostatnia metoda, czyli "NTC Inference On Sample" powoduje duże zmniejszenie wykorzystania VRAM. Jej działanie polega na dekompresji tylko poszczególnych tekseli wymaganych do renderowania określonego widoku.
![](https://i.ytimg.com/vi/Z9VAloduypg/hqdefault.jpg)
Zużycie pamięci mniejsze nawet o 96%
Na pierwszy ogień poszła rozdzielczość 1440p z włączonym DLSS. Przy użyciu pierwszej metody NTC ilość zużywanej pamięci została zredukowana o 64%. Wiązało się to jednak ze spadkiem średniej liczby klatek, ale jednocześnie ze wzrostem wartości 1% Low. Użycie "NTC Inference On Sample" zmniejszyło natomiast zużycie VRAM aż o 96% (z 272 MB do 11,37 MB). W tym przypadku również możemy zaobserwować spadek średniej liczby FPS jednak dodatkowo drastycznie zmniejszyła się wartość 1% Low.
Identyczna redukcja zużycia pamięci występowała także przy ustawieniach 1440p z TAA, 4K z DLSS i 4K z TAA. Różniły się za to spadki średniej liczby FPS i wartość 1% Low dla "NTC Inference On Sample". Największa redukcja została zaobserwowana w 4K z TAA. W porównaniu do "NTC Transcoded To BNC" średnia liczba klatek była o 13,6% mniejsza, a wartość 1% Low o 29,9% niższa.
Technologia NVIDIA Neural Texture Compression opiera się na sztucznej inteligencji i jest jeszcze w fazie beta. Jej działanie może więc ulec poprawie z biegiem czasu.
![Obserwuj nas w Google News](https://ithardware.pl/img/gn_1280x150.jpg)
Pokaż / Dodaj komentarze do: Po co więcej VRAM, skoro jest NVIDIA Neural Texture Compression