NVIDIA ogłosiła, że najnowsze ulepszenia w DLSS trafią również do kart graficznych GeForce RTX 40, wprowadzając nowy model AI, który ma poprawić technologię generowania klatek oraz zmniejszyć zapotrzebowanie na pamięć VRAM.
Technika Frame Generation, wprowadzona wraz z DLSS 3 dla serii RTX 40, stała się kluczowym narzędziem NVIDIA do poprawy płynności gier. Pozwala ona na wypełnienie luki między klatkami, co zapewnia bardziej płynne doświadczenie podczas rozgrywki, choć kosztem większych opóźnień. Teraz, wraz z premierą DLSS 4, NVIDIA wprowadza kolejne usprawnienia, które obejmą także karty RTX 40.
Chociaż DLSS 4 w pełni rozwinie skrzydła na nadchodzących kartach RTX 50, to seria RTX 40 również skorzysta na aktualizacji techniki generowania klatek. NVIDIA potwierdziła, że nowe modele AI będą działać na obu generacjach kart, oferując lepszą wydajność, niższą latencję i mniejsze zużycie VRAM.
Chociaż DLSS 4 w pełni rozwinie skrzydła na nadchodzących kartach RTX 50, to seria RTX 40 również skorzysta na aktualizacji techniki generowania klatek.
Korzyści dla użytkowników RTX 40
W najnowszym poście Jacob Freeman z NVIDIA zaprezentował zrzut ekranu, który pokazuje, że nowa wersja DLSS zmniejsza zużycie VRAM o 400 MB i jednocześnie nieznacznie zwiększa liczbę klatek na sekundę. Choć zmiany wydają się niewielkie, mogą być istotne dla użytkowników kart z 8 GB VRAM, szczególnie w grach wymagających większych zasobów pamięci. Dzięki temu, że DLSS 4.0 zmniejsza wymagania pamięciowe, użytkownicy mogą przeznaczyć więcej zasobów na tekstury, modyfikacje i inne elementy gry.
Nowe funkcje w DLSS 4
DLSS 4 wprowadza szereg nowych funkcji, takich jak Enhanced Ray Reconstruction, Super Resolution i DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing). DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) znajduje się obecnie w fazie Beta i będzie działać ze wszystkimi GPU RTX od serii RTX 20 do RTX 50. Technologia Frame Generation jest zarezerwowana wyłącznie dla grafik RTX 40 i RTX 50 i choć nie będzie konkurować z technologią Multi Frame Generation, właściciele modeli RTX 40 mogą przynajmniej cieszyć się nieco większą wydajnością.
Problem z opóźnieniami
Generowanie klatek w DLSS 3 wprowadziło zauważalne opóźnienia, co było przedmiotem krytyki. NVIDIA twierdzi jednak, że DLSS 4 zmniejsza latencję, mimo że proces przewidywania i renderowania dodatkowych klatek wymaga więcej czasu. Porównania DLSS 2, 3.5 i 4 wskazują, że różnice w opóźnieniach są minimalne.
Warto zauważyć, że DLSS 3.5 i 4.0 wymagają włączenia technologii Reflex, która zmniejsza opóźnienia wejściowe, co może tłumaczyć brak znaczących różnic w porównaniu do DLSS 2.0.
Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA potwierdza, że użytkownicy kart RTX 40 również otrzymają upgrade DLSS Frame Generation