NVIDIA udostępnia silnik PhsyX na licencji open source

NVIDIA udostępnia silnik PhsyX na licencji open source

Technologia PhysX to jedna z istotniejszych technologii, która promowana jest przez NVIDIĘ. W skrócie silnik ten odpowiadający za fizykę w grach umożliwia uzyskanie efektów ściśle naśladujących zachowanie się rzeczywistych obiektów. Pierwotnie za powstanie PhysX w formie karty rozszerzenia odpowiadała firma Ageia, lecz w 2008 roku została ona przejęta przez twórcę GeForce'ów. Dotychczas silnik PhysX SDK był dostępny w dwóch wersjach — binarnej (bez dodatkowych opłat) oraz w formie kodu źródłowego, za którego należało uiścić stosowną opłatę. Sytuacja jednak uległa diametralnej zmianie, ponieważ NVIDIA poinformowała o udostępnieniu kodu źródłowego PhysX na licencji open source, czyli dla wszystkich bez jakichkolwiek wymaganych wcześniej opłat.

Po latach NVIDIA zdecydowała się udostępnić silnik PhysX na darmowej licencji open source.

Powód jest dość interesujący, albowiem popularny producent kart graficznych zauważył, że opracowana technologia może zostać wykorzystana nie tylko w grach wideo, lecz także na przykład w sztucznej inteligencji, w tym w robotyce. Planowana nowa wersja o numerze 4.0 będzie zawierać rozmaite usprawnienia dedykowane m.in. pod przytoczone zastosowania. Zapewne większość osób, które chociaż raz uruchomiły jakąś wysokobudżetową produkcję kojarzą obecne na ekranach startowych logo PhysX. Technologia jest wykorzystywana w wielu grach m.in. w serii Batman: Arkham gdzie dba o odpowiednie ruchy peleryny głównego bohatera czy Wiedźminie 3. Oprócz tego znajdziemy ją też w Call of Duty: WWII.

Przejście na licencję open source nie stanowi większego zaskoczenia, jeśli spojrzymy na fakt, że Zieloni od pewnego czasu poważnie interesują się technologią sztucznej inteligencji czy robotyką. Jest to zdecydowanie krok we właściwym kierunku, gdyż bezpłatne udostępnienie silnika PhysiX z pewnością poszerzy grono dotychczasowych użytkowników tego rozwiązania. Premiera PhysX 4.0 według planów powinna odbyć się jeszcze w tym miesiącu, ale raczej wątpliwe by nastąpiło to do 20 grudnia. Natomiast dokładnie od wczoraj silnik PhysX API udostępniono za darmo w ramach licencji BSD-3. Obecne wydanie pobierzemy stąd.

Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA udostępnia silnik PhsyX na licencji open source

 0