NVIDIA w pełni przechodzi na moduły kernela GPU typu open source

NVIDIA w pełni przechodzi na moduły kernela GPU typu open source

NVIDIA po raz pierwszy wypuściła linuxowy sterownik kernela GPU o otwartym kodzie źródłowym w 2022 roku dla kart opartych na architekturze Turing i nowszych. Od tego czasu firma poczyniła znaczne postępy w kierunku ulepszenia obsługi sterowników kernela typu open source, wydając niedawno serię sterowników R555 dla systemu Linux i jest gotowa do pełnego przejścia na model open source wraz z nadchodzącymi sterownikami R560.

Według Zielonych moduły kernela GPU typu open source pomogły zapewnić „równoważną lub lepszą” wydajność aplikacji w porównaniu z zastrzeżonymi kernelami. Firma dodała także do swoich jąder typu open source nowe funkcje, takie jak obsługa heterogenicznego zarządzania pamięcią (HMM), przetwarzanie poufne i spójne architektury pamięci platformy Grace.

Według Zielonych moduły kernela GPU typu open source pomogły zapewnić „równoważną lub lepszą” wydajność aplikacji w porównaniu z zastrzeżonymi kernelami.

NVIDIA wierzy, że przejście z zastrzeżonego oprogramowania na oprogramowanie typu open source było właściwym posunięciem, które może pomóc jej układom graficznym zapewnić lepszą wydajność na różnych platformach. Warto zauważyć, że tylko wybrane GPU są kompatybilne z modułami kernela typu open source. Dotyczy to układów graficznych z platform Grace Hopper i Blackwell, które korzystają wyłącznie z jąder typu open source. Zastrzeżone sterowniki nie są obsługiwane na tych platformach. Inne nowsze architektury, takie jak Turing, Ampere, Ada Lovelace i Hopper obsługują zarówno moduły zastrzeżone, jak i moduły open source. Jednak NVIDIA zaleca użytkownikom przejście na oprogramowanie typu open source w celu poprawy wydajności i niezawodności.

nvidia

W przypadku kompatybilnych GPU domyślną wersją sterownika instalowanego wszystkimi metodami jest teraz open source. Użytkownicy będą jednak mieli możliwość ręcznego wyboru modułów o zamkniętym kodzie źródłowym, jeśli są one nadal dostępne dla ich platformy. Niestety, moduły kernela typu open source nie są dostępne dla GPU ze starszych architektur Maxwell, Pascal i Volta, co oznacza, że ​​osoby nadal korzystające z GeForce'a GTX 980 lub GTX 1080 będą musiały korzystać z zastrzeżonych sterowników NVIDII.

W przypadku mieszanych platform ze starszymi i nowszymi GPU w tym samym systemie, NVIDIA zaleca dalsze używanie zastrzeżonego sterownika w celu zapewnienia pełnej kompatybilności. Firma dąży do pełnego przejścia na sterowniki R560 i wypuściła już swój pierwszy sterownik z tej gałęzi dla systemu Windows. 

Należy pamiętać, że tylko moduły kernela są open source, a nie komponenty sterowników przestrzeni użytkownika, które na razie pozostają w wersji zamkniętej. Mimo to interesujące będzie zobaczenie nowych testów porównawczych sterowników jądra, aby ocenić, w jaki sposób moduły open source poprawiły wydajność.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA w pełni przechodzi na moduły kernela GPU typu open source

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł