Oculus zapłaci tylko 250 mln USD za naruszenie praw autorskich ZeniMax

Oculus zapłaci tylko 250 mln USD za naruszenie praw autorskich ZeniMax

ZeniMax Media, czyli firma matka Bethesda Softworks, praktycznie od zawsze chętnie wystosowywała ciężkie działa w walce z oponentami, co oznacza batalie sądowe. Być może jednak najnowsza decyzja w sprawie przeciwko Oculusowi, a tym samym pośrednio Facebookowi, ostudzi nieco ich zapał.

Sąd apelacyjny w USA zdecydował, że Zuckerberg i spółka będą musieli zapłacić tylko 250 mln USD z 500 mln USD orzeczonych w pierwszej instancji. Chodzi tu o sprawę, w którą zamieszany jest sam John Carmack, który odszedł z należącego do Bethesdy studia id Software do Oculusa i zdaniem przedniego pracodawcy ukradł ich własność intelektualną wykorzystaną przez twórców gogli Rift. Sędzia Ed Kinkeade orzekł, że Oculus musi zapłacić 200 mln USD za naruszenie warunków umowy i dodatkowe 50 mln USD za naruszenie praw autorskich. Przy okazji odrzucił on żądanie zakazu sprzedaży gogli Oculus Rift. O dziwo, pomimo przegranej i konieczności zapłaty niemałych pieniędzy, Facebook i Oculus nie ukrywają, że są zadowoleni z takiego rozstrzygnięcia, tłumacząc, że od początku przekonywali, że oskarżenia ZeniMax są w dużej mierze bezpodstawne, w czym sąd teraz przyznał im rację.

Sąd apelacyjny w USA zdecydował, że Zuckerberg i spółka będą musieli zapłacić tylko 250 mln USD z 500 mln USD orzeczonych w pierwszej instancji

Oculus zapłaci 250 mln USD za naruszenie praw autorskich ZeniMax

Warto podkreślić, że to nie jedyny pozew jaki ZeniMax złożył w temacie technologii wirtualnej rzeczywistości. W ubiegłym roku firma oskarżyła także Samsunga, twierdząc, że jego gogle Gear VR naruszają ich prawa autorskie, ponieważ sprzęt korzysta z technologii Oculusa. Poza tym, koncern medialny przekonuje, że Carmack wpadł na pomysł mobilnego VR będąc pracownikiem id Software. Jak wspomniałem na wstępie, ZeniMax chętnie wstępuje na drogę sądową i niedawno pozwało również twórców mobilnej gry Westworld (opartej na serialu HBO). Ich zdaniem Behavior Interactive, które wcześniej pracowało dla nich nad Fallout Shelter, po prostu skopiowało kod post-apokaliptycznej produkcji, a także układ oraz styl graficzny i przerobiło to na grę dla HBO. Powielane mają tu być nawet te same błędy, które odkryto w Fallout Shelter. Być może jednak ZeniMax zrewiduje swoje podejście i teraz chętniej sięgać będzie po takie narzędzia jak ugoda.

Komentarze do: Oculus zapłaci tylko 250 mln USD za naruszenie praw autorskich ZeniMax