W ostatnim czasie AMD wreszcie nadrabia dystans do NVIDII w kwestii technologii upscalingu. Dzięki najnowszej wersji FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4), czerwoni oferują rozwiązanie, które w końcu można zestawić z DLSS. Problemem wciąż jest jednak implementacja i wsparcie gier, bo AMD nie potrafi skutecznie przeforsować swojego rozwiązania na taką skalę jak Zieloni.
FSR 4 to długo wyczekiwany krok w kierunku sztucznej inteligencji, której brakowało w poprzednich wersjach FSR. Podczas gdy NVIDIA od początku wykorzystywała sieci neuronowe trenowane na ogromnych zbiorach danych, AMD bazowało na bardziej tradycyjnych metodach rekonstrukcji obrazu. Zmieniło się to dopiero w 2025 roku, bo teraz FSR 4 korzysta z akceleratorów AI, dostępnych tylko na kartach Radeon RX 9000.
Z pomocą OptiScalera, liczba gier „kompatybilnych” z FSR 4 rośnie znacznie powyżej oficjalnych 65 tytułów.
FSR 4, choć nieco ustępuje nowoczesnemu DLSS 4 (bazującemu na architekturze Transformer), jest znacznie bardziej konkurencyjny w porównaniu do DLSS 3. W teorii wypada więc naprawdę świetnie, ale w praktyce sprowadza się to do obsługi w zaledwie około 65 gier, głównie niszowych.
OptiScaler – społeczność bierze sprawy w swoje ręce
Z pomocą przychodzi społeczność. OptiScaler (dawniej CyberXeSS) to aplikacja typu open-source, która umożliwia ręczne podmiany technologii skalowania w grach. Działa jak swoisty tłumacz i jeśli gra wspiera FSR 2, DLSS 2 lub XeSS, OptiScaler może zastąpić ten upscaler nowoczesnym FSR 4, a nawet dodać funkcje pokroju generowania klatek czy ograniczania opóźnień (jak NVIDIA Reflex).
Brzmi świetnie? Tak, ale z zastrzeżeniem: to nie jest plug-and-play. Każda gra wymaga osobnej konfiguracji, kopiowania plików DLL, edycji ustawień i ręcznego dodania FSR 4 do folderów gry. Dodatkowo, FSR 4 nie działa jeszcze z API Vulkan ani z grami wymagającymi systemów anty-cheat, co automatycznie eliminuje wiele tytułów sieciowych.

Potencjał ogromny, wsparcie minimalne
Z pomocą OptiScalera, liczba gier „kompatybilnych” z FSR 4 rośnie znacznie powyżej oficjalnych 65 tytułów. Wystarczy, że dana gra obsługuje FSR 2 lub DLSS 2, a użytkownik posiada kartę z serii RX 9000. Wówczas FSR 4 może zadziałać, chociaż „działać” nie znaczy „działać stabilnie”.
Nie jest to rozwiązanie dla każdego, ale dla entuzjastów i graczy gotowych do grzebania w plikach, w zamian za po zwiększenie liczby klatek w starszych grach.
Dlaczego AMD tego nie robi?
To pytanie, które zadaje sobie coraz więcej graczy. Skoro społeczność bez budżetu potrafi zapewnić kompatybilność FSR 4 z dziesiątkami gier, dlaczego AMD nie zrobiło tego oficjalnie? Firma stworzyła technologię, której gracze oczekiwali i… przestała ją promować. Brakuje narzędzi dla deweloperów, integracji w popularnych silnikach i wsparcia ze strony wydawców.

Pokaż / Dodaj komentarze do: OptiScaler odblokowuje potencjał FSR 4. AMD siedzi z założonymi rękami