Oto dlaczego PS5 często wypada lepiej od Xbox Series X, choć na papierze jest słabsze

Oto dlaczego PS5 często wypada lepiej od Xbox Series X, choć na papierze jest słabsze

Obecna generacja konsol zbliża się do czwartego roku obecności na rynku, ale jedno pytanie do teraz pozostawało bez odpowiedzi: w jaki sposób konsola PS5 od Sony często zapewnia lepszą wydajność niż Xbox Series X, skoro na papierze sprzęt Microsoftu jest potężniejszy? Wystarczy podać takie przykłady jak Resident Evil 4, Call of Duty: Black Ops Cold War i Grand Theft Auto V.

Przypominamy, że zarówno PS5, jak i Xbox Series X, są wyposażone w customowy chip AMD z architekturami CPU/GPU Zen 2 i RDNA 2. Konsola Microsoftu ma ośmiordzeniowy procesor taktowany zegarem 3,8 GHz (3,6 GHz z włączoną obsługą wielowątkowości) i procesor graficzny zasilany przez 52 jednostki obliczeniowe taktowane zegarem 1,825 GHz, co daje szacunkową moc obliczeniową 12,16 TeraFLOPS oraz 16 GB pamięci GDDR6 SDRAM w dzielonej konstrukcji (10 GB z magistralą 320-bitową i przepustowością 560 GB/s oraz 6 GB z magistralą 192-bitową i przepustowością 336 GB/s).

Z drugiej strony PS5 ma ośmiordzeniowy procesor o zmiennej częstotliwości, ograniczonej do 3,5 GHz, procesor graficzny zasilany przez 36 jednostek obliczeniowych o zmiennej częstotliwości do 2,23 GHz (szacowana szczytowa moc obliczeniowa to 10,13 TeraFLOPSów) oraz 16 GB pamięci GDDR6 SDRAM z magistralę 256-bitową i przepustowość 448 GB/s.

John Linneman z Digital Foundry wspomniał, że słyszał od programistów, że kompilator shaderów i sam interfejs API są szybsze w PlayStation 5.

Digital Foundry opublikowało nowy cotygodniowy odcinek DF Direct, w którym postanowiło podzielić się swoimi ustaleniami na ten temat. John Linneman wspomniał, że słyszał od programistów, że kompilator shaderów i sam interfejs API są szybsze w PlayStation 5.

„Jedną z najważniejszych rzeczy, o której wielokrotnie słyszeliśmy, jest kompilator shaderów po stronie PS5, który jest po prostu niezwykle szybki i zoptymalizowany. Robi się to dość skomplikowane, ale pozwala lepiej wykorzystać chip w sposób, który pozwala PS5 na szybsze działanie. Wydaje się, że to ogromna rzecz. Oczywiście Microsoft nie zlekceważyłby tego, także włożył w to pracę, ale Sony też, a programiści po prostu wolą w tym zakresie implementację Sony. W tym samym duchu główny interfejs API PS5 również wydaje się być dość szybki, szybszy niż to, co Microsoft robi z DirectX” - powiedział Linneman.

Temat DirectX jest interesujący, ponieważ wspomniano, że decyzja Microsoftu o udostępnieniu interfejsu API, który działa w miarę płynnie między komputerami PC i konsolami Xbox, może okazać się małą karą za niski poziom dostępu do interfejsu po stronie konsoli. To nie wszystko, bo według Alexa Battaglii gry działające na silniku Unreal Engine 5 generalnie korzystają z większej liczby jednostek obliczeniowych konsoli Xbox Series X. Jednak inne silniki mogą być bardziej wydajne na PS5 ze względu na wyższą częstotliwość taktowania.

Trzeba jednak pamiętać, że nie daje to pełnego obrazu, ponieważ konsola Microsoftu ma przewagę, jeśli chodzi o implementację zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Na przykład, podczas gdy Elden Ring działa szybciej na konsoli Sony, Xbox Series X zapewnia płynniejszą i stabilniejszą rozgrywkę. Ostatecznie jednak różnice między konsolami są w większości gier stosunkowo niewielkie, zapewniając porównywalne wrażenia.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Oto dlaczego PS5 często wypada lepiej od Xbox Series X, choć na papierze jest słabsze

 0