Panasonic intensyfikuje prace nad technologią akumulatorów pozbawionych anody, dążąc do zwiększenia gęstości energetycznej i wydajności. Jest to odpowiedź na rosnące wymagania producentów pojazdów elektrycznych (EV), którzy oczekują dłuższego zasięgu, niższych kosztów oraz lżejszych komponentów. Jeśli ta technologia okaże się sukcesem, firma może ustanowić nowy standard gęstości energii.
Japoński producent działa nad nowymi akumulatorami, które mogłyby poprawić zasięg i gęstość energetyczną w pojazdach elektrycznych, na czym skorzystałaby między innymi Tesla polegająca ogniwach Panasonica. Firma obecnie tylko bada komercyjne zastosowania akumulatorów bez anody i nie podała jeszcze konkretnego terminu premiery tej technologii.
Panasonic chce dokonać przełomu w segmencie akumulatorów do pojazdów elektrycznych
W odróżnieniu od tradycyjnych ogniw litowo-jonowych, które wykorzystują anody grafitowe lub krzemowe do przechowywania oraz uwalniania energii, akumulatory bez anody nie zawierają jej w trakcie produkcji. Zamiast tego anoda z metalu litu tworzy się naturalnie po pierwszym naładowaniu.

Dzięki eliminacji tradycyjnej anody inżynierowie zyskują dodatkową przestrzeń wewnątrz ogniwa, co pozwala zwiększyć gęstość energetyczną. Panasonic wskazuje, że jego długoterminowym celem jest opracowanie akumulatorów o wyższej gęstości energetycznej niż te dostępne obecnie, aczkolwiek producent nie ujawnia konkretów.
Nie wiadomo też czy ta technologia ostatecznie pozwoli na obniżenie kosztów, choć przedstawiciele firmy podkreślają, że jednym z celów jest zmniejszenie uzależnienia od drogich lub rzadkich surowców, takich jak kobalt.
Wzrost konkurencji na rynku akumulatorów dla pojazdów elektrycznych sprawia, że Panasonic, będący od lat partnerem Tesli, zmaga się z konkurencją ze strony CATL i LG Energy Solution, które masowo produkują akumulatory litowo-jonowe.
Konkurencja nie śpi i szykuje swoje rozwiązania
Firmy startupowe, takie jak QuantumScape, pracują nad technologiami akumulatorów litowo-metalowych nowej generacji. Inne firmy, w tym amerykańska Our Next Energy, zaprezentowały prototypy ogniw bez anody o wysokiej gęstości energetycznej, choć żadna z nich nie skomercjalizowała tego rozwiązania na dużą skalę.
Shoichiro Watanabe, dyrektor ds. technologii w Panasonic Energy, zauważył, że wiele firm na całym świecie pracuje nad projektami ogniw bez anody, szukając przełomu w wydajności.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Panasonic pracuje nad akumulatorami, które mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych