Unia Europejska wykonała kolejny milowy krok w kierunku zbanowania samochodów z silnikami spalinowymi. Parlament Europejski zagłosował zgodnie z rekomendacją Rady Europejskiej, która zakłada, że wszystkie nowe pasażerskie auta i vany będą bezemisyjne od 2035 roku.
Decyzja ta w pewnym sensie rewiduje także poprzednie cele na 2030 rok, ponieważ wprowadza program, który będzie nagradzał producentów samochodów, jeśli co najmniej 25% sprzedawanych przez nich aut osobowych (i 17 procent samochodów dostawczych) stanowić będą modele o zerowej emisji. Program ten zostanie wyłączony w 2030 roku.
Parlament Europejski zagłosował zgodnie z rekomendacją Rady Europejskiej, która zakłada, że wszystkie nowe pasażerskie auta i vany będą bezemisyjne od 2035 roku.
Nowe przepisy nakładają na Komisję Europejską obowiązek weryfikacji postępów w tym zakresie. Do 2025 r. będzie miała czas na wypracowanie sposobu raportowania danych o emisjach z „pełnego cyklu życia” samochodów sprzedawanych w UE, a od 2026 r. będzie śledziła różnicę między limitami emisji a danymi o realnym zużyciu. 2025 r. Komisja będzie co dwa lata publikować raport z aktualizacją oceny postępów z wdrażania transportu bezemisyjnego.
Rada musi jeszcze zatwierdzić tekst nowych przepisów, zanim będzie można je opublikować w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą one w życie. Unia wyciąga jednak rękę, wprowadzając mniej restrykcyjne przepisy przejściowe do 2035, w kierunku producentów niszowych samochodów (np. luksusowych marek), którzy produkują mniej niż 10 000 nowych samochodów lub 22 000 nowych samochodów dostawczych rocznie, a ci, którzy produkują mniej niż 1000 samochodów rocznie, będą wyłączeni z tych przepisów.
Wydaje się, że nie ma już odwrotu przed ambitną polityką UE i ostateczne zatwierdzenie przez państwa członkowskie zdaje się formalnością. Zresztą producenci auto już od jakiegoś czasu mają świadomość kierunku, jaki obrała Unia, co przełożyło się na ich działania. Producenci tacy jak GM, Stellantis, Volvo i VW już planują zaprzestać sprzedaży wszystkich samochodów z silnikami spalinowymi w tym regionie (a czasem na całym świecie) do 2035 r. lub wcześniej, podczas gdy marki takie jak Renault zobowiązały się do elektryfikacji większości swojej oferty już w 2025 r. Zapewne nie wszyscy będą zadowoleni z takiego obrotu sprawy, bo auta spalinowe mają wielu zwolenników… albo raczej elektryki przeciwników.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Parlament Europejski przegłosował zakaz sprzedaży spalinowych aut od 2035 roku