Podczas prezentacji kierowanej do potencjalnych klientów jeden z rzekomych partnerów marketingowych Facebooka wyjaśnił, w jaki sposób podsłuchuje mikrofony użytkowników smartfonów i wykorzystuje to do wyświetlania im odpowiednich reklam.
Gigant medialny chwali się funkcją „Aktywne słuchanie”
Jak donosi 404 Media na podstawie dokumentów, które wyciekły do jego reporterów, amerykański gigant medialny Cox Media Group (CMG) twierdzi, że jego tak zwane oprogramowanie „Aktywne słuchanie” wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do „przechwytywania danych o zamiarach w czasie rzeczywistym, słuchając naszych rozmów”. „Reklamodawcy mogą łączyć te dane głosowe z danymi behawioralnymi, aby dotrzeć do konsumentów na rynku” – czytamy dalej.
Cox Media Group (CMG) twierdzi, że jego tak zwane oprogramowanie „Aktywne słuchanie” wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do „przechwytywania danych o zamiarach w czasie rzeczywistym, słuchając naszych rozmów”.
Facebooka, Google i Amazon na liście klientów
W tym samym pokazie slajdów CMG wymieniło Facebooka, Google i Amazon jako klientów swojej usługi „Aktywne słuchanie”. Po tym, jak 404 skontaktowała się z Google w sprawie tej współpracy, gigant technologiczny usunął tę grupę medialną ze swojej witryny w ramach „Programu partnerskiego”. Z kolei Meta, właściciela Facebooka, przyznał się, że sprawdza, czy CMG narusza którekolwiek z jego warunki świadczenia usług. Tymczasem rzecznik Amazona powiedział 404, że jego dział ds. reklamy „nigdy nie współpracował z CMG nad tym programem i nie ma takich planów. Spox dodał wymijająco, że jeśli jeden z jego partnerów marketingowych naruszy jego zasady, firma podejmie działanie.
To już trzeci przypadek w ciągu roku, w którym 404 donosi o podejrzanej usłudze kierowania reklam przez CMG. W grudniu ubiegłego roku niezależny serwis informacyjny ujawnił istnienie funkcji aktywnego słuchania CMG. Co więcej, jest wielce prawdopodobne, że CMG nie jest jedyną firmą, która korzysta z takiej technologii do podsłuchiwania użytkowników smartfonów czy telewizorów.
Czy to w ogóle jest legalne?
Usunięty post na blogu Coxa z listopada 2023 r. przekonywał, że: „Podsłuchiwanie przez telefony i urządzenia jest legalne. Kiedy podczas pobierania lub aktualizacji nowej aplikacji konsumenci wyświetlają wielostronicowy regulamin korzystania zapisany drobnym drukiem, często uwzględniane jest w nim Aktywne słuchanie”.
CMG oficjalnie nie przyznaje się do tego, w jaki sposób zdobywa rzekome dane głosowe, zamiast tego firma twierdzi jedynie, że może identyfikować użytkowników, którzy są „gotowi do zakupu” i tworzyć ukierunkowane listy reklam w oparciu o ich zainteresowania. Za tę usługę grupa medialna specjalizująca się w wiadomościach hiperlokalnych pobiera opłatę w wysokości 100 dolarów dziennie za kierowanie reklam do osób w promieniu 10 mil i 200 dolarów dziennie za docieranie do osób w promieniu 20 mil.
Biorąc jednak pod uwagę, że firma przechwalała się tym na swojej publicznej – i wciąż zarchiwizowanej – stronie internetowej, zanim ktokolwiek zaczął zwracać na to uwagę, wydaje się, że w tym momencie dość trudno byłoby zaprzeczyć, że CMG pobierało opłaty za podsłuchiwanie.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Partner Facebooka przyznaje, że mikrofony smartfonów podsłuchują użytkowników