PlayStation 5 Pro to RDNA „2.x”. Twórcy o możliwościach konsoli i współpracy z AMD

PlayStation 5 Pro to RDNA „2.x”. Twórcy o możliwościach konsoli i współpracy z AMD

Premiera PS5 Pro odbyła się we wrześniu, a teraz Mark Cerny, główny architekt PS5, szczegółowo przedstawił techniczne innowacje tego urządzenia.

W specjalnym filmie oraz podczas seminarium w siedzibie Sony Interactive Entertainment, Cerny rzucił światło na rozbudowane funkcje PS5 Pro, takie jak zaawansowany ray tracing, nowe rozwiązania skalowania obrazu oparte na sztucznej inteligencji oraz współpraca z AMD nad technologiami uczenia maszynowego.

Główny architekt systemu Mark Cerny ujawnił, że pomysł na PS5 Pro narodził się w 2020 roku, czyli w tym samym roku, w którym wprowadzono na rynek standardową wersję PS5.

Ewolucja technologiczna: PS5 Pro w szczegółach

Mark Cerny, od lat stojący za innowacjami konsol Sony, wyjaśnił, że prace nad PS5 Pro rozpoczęły się jeszcze w 2020 roku, równolegle z premierą standardowego modelu PS5. Ulepszona wersja konsoli zadebiutowała 7 listopada na wybranych rynkach, wprowadzając trzy kluczowe usprawnienia: potężniejszy procesor graficzny, zaawansowany sprzęt do ray tracingu oraz nową technologię skalowania obrazu, znaną jako PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Cerny podkreślił, że jednym z priorytetów przy projektowaniu PS5 Pro było minimalizowanie pracy deweloperów przy jednoczesnym oferowaniu graczom zauważalnych ulepszeń. Wykorzystując doświadczenie z poprzednich generacji, Sony postawiło na „ściśle skoncentrowane” podejście, które pozwala zachować kompatybilność z istniejącymi tytułami, ale jednocześnie otwiera nowe możliwości technologiczne.

GPU nowej generacji: RDNA „2.x”

Jednym z głównych elementów PS5 Pro jest znacznie ulepszony procesor graficzny. Podczas prezentacji Mark Cerny szczegółowo opisał „hybrydowy” GPU RDNA, który napędza nową konsolę. Standardowe PS5 wykorzystuje GPU RDNA 2 z 18 jednostkami obliczeniowymi, natomiast PS5 Pro jest wyposażone w GPU z 30 jednostkami WGP (Work Group Processors), osiągając imponującą wydajność 16,7 teraflopa. „Podstawowa technologia GPU w PS5 Pro znajduje się gdzieś pomiędzy RDNA 2 a RDNA 3. Nazwałem ją RDNA 2.x” – wyjaśnił Cerny. Takie rozwiązanie pozwala na płynne przenoszenie gier z podstawowego PS5 na PS5 Pro, jednocześnie wprowadzając funkcje „Future RDNA”, które wykraczają poza obecne standardy, takie jak zaawansowany ray tracing czy niestandardowe rozwiązania uczenia maszynowego.

Ray tracing i skalowanie obrazu na nowym poziomie

PS5 Pro to także przełom w ray tracingu. „Ray tracing w PS5 Pro wykorzystuje technologię Future RDNA, która wyprzedza obecne możliwości dostępne na rynku,” zauważył Cerny. Konsola wprowadza również nową metodę skalowania obrazu – PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), opartą na sztucznej inteligencji. Dzięki temu gry na PS5 Pro mogą osiągać wyższe rozdzielczości renderowania i oferować bardziej szczegółowe efekty graficzne bez obciążania GPU. Aby sprostać rosnącym wymaganiom sprzętowym, PS5 Pro została wyposażona w szybszą pamięć systemową o przepustowości 576 Gb/s, co stanowi wzrost o 28% względem standardowego PS5. Konsola oferuje także dodatkowy 1 GB pamięci RAM dedykowanej grom, co pozwala na lepszą obsługę nowych funkcji graficznych i technologii uczenia maszynowego.

Współpraca z AMD: Kryptonim „Amethyst”

Sony zapowiedziało również rozszerzenie współpracy z AMD, która od lat dostarcza układy graficzne do konsol PlayStation. Projekt o kryptonimie „Amethyst” ma na celu opracowanie przyszłych architektur sprzętowych zoptymalizowanych pod kątem uczenia maszynowego. Cerny zaznaczył, że nowe technologie wypracowane wspólnie z AMD znajdą zastosowanie nie tylko w PS5 Pro, ale również w kolejnych generacjach konsol Sony.

Sony zadbało o to, by PS5 Pro nie tylko zwiększało wydajność, ale także poprawiało komfort użytkowania. Dzięki większej dostępnej pamięci i nowatorskim technologiom graficznym, gracze mogą liczyć na płynniejsze działanie gier, krótsze czasy ładowania i bardziej zaawansowane efekty wizualne. Cerny wyjaśnił, że jednym z celów przy projektowaniu konsoli było uproszczenie życia deweloperom, tak aby mogli łatwiej implementować nowe funkcje bez konieczności przebudowy istniejących mechanik gier.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: PlayStation 5 Pro to RDNA „2.x”. Twórcy o możliwościach konsoli i współpracy z AMD

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł