Konsola PlayStation 5 Pro, która miała oferować znaczące ulepszenia wydajności w porównaniu do podstawowego modelu, może nie spełniać wszystkich przedpremierowych obietnic Sony. Funkcja Game Boost, zapowiadana jako dająca do 45% wzrost wydajności, w rzeczywistości oferuje jedynie 30%–35% poprawy w grach, które nie otrzymały dedykowanej aktualizacji PS5 Pro Enhanced Patch.
Problem z przepustowością pamięci
Eksperci z Digital Foundry sugerują, że ograniczenia te mogą być spowodowane niewystarczającą przepustowością pamięci. Choć GPU w PlayStation 5 Pro zostało znacząco wzmocnione, przepustowość pamięci nie została odpowiednio zwiększona, co może wpływać na ograniczoną wydajność, szczególnie przy wyższych rozdzielczościach, takich jak 4K.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku PlayStation 4 Pro, gdzie wzrost mocy GPU o 45% został zredukowany przez jedynie 28% wzrost przepustowości pamięci. W efekcie, mimo odpowiedniej mocy obliczeniowej, konsola nie była w stanie zapewnić pełnej rozdzielczości 4K w wielu grach.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku PlayStation 4 Pro, gdzie wzrost mocy GPU o 45% został zredukowany przez jedynie 28% wzrost przepustowości pamięci.
Różnice między kompatybilnością na PS5 Pro a Xbox Series X
Xbox Series X, który również wykorzystuje sprzęt AMD, zapewnia pełną moc GPU nawet podczas uruchamiania gier z Xbox One X dzięki trybowi kompatybilności. W przypadku PS5 Pro nie jest jeszcze jasne, czy Game Boost oferuje wszystkie możliwości sprzętowe, co może być kolejnym ograniczeniem w porównaniu do konkurencyjnej konsoli Microsoftu.
Wyniki w grach z łatkami PS5 Pro
Pomimo problemów z wydajnością w nieaktualizowanych grach, PlayStation 5 Pro dobrze radzi sobie w tytułach zoptymalizowanych pod nową konsolę. Gry takie jak God of War Ragnarok oraz Final Fantasy VII Rebirth pokazują znaczące ulepszenia wizualne i wydajnościowe, co sugeruje, że potencjał konsoli jest w pełni wykorzystany tylko w przypadku tytułów z dedykowanymi łatkami.
Przyszłość PlayStation 5 Pro
Oczekuje się, że w przyszłości PlayStation 5 Pro będzie w stanie obsługiwać gry w 1080p przy 120 FPS bez większych problemów, ale może mieć trudności z wyższymi rozdzielczościami ze względu na ograniczoną przepustowość pamięci. Jak zauważają specjaliści, przy wyższych rozdzielczościach rośnie zapotrzebowanie na przepustowość, co może wpływać na ogólną wydajność konsoli.
Pokaż / Dodaj komentarze do: PlayStation 5 Pro nie dowozi. Wydajność niższa od obietnic Sony