Konsola PlayStation 5 Pro, która miała oferować znaczące ulepszenia wydajności w porównaniu do podstawowego modelu, może nie spełniać wszystkich przedpremierowych obietnic Sony. Funkcja Game Boost, zapowiadana jako dająca do 45% wzrost wydajności, w rzeczywistości oferuje jedynie 30%–35% poprawy w grach, które nie otrzymały dedykowanej aktualizacji PS5 Pro Enhanced Patch.
Problem z przepustowością pamięci
Eksperci z Digital Foundry sugerują, że ograniczenia te mogą być spowodowane niewystarczającą przepustowością pamięci. Choć GPU w PlayStation 5 Pro zostało znacząco wzmocnione, przepustowość pamięci nie została odpowiednio zwiększona, co może wpływać na ograniczoną wydajność, szczególnie przy wyższych rozdzielczościach, takich jak 4K.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku PlayStation 4 Pro, gdzie wzrost mocy GPU o 45% został zredukowany przez jedynie 28% wzrost przepustowości pamięci. W efekcie, mimo odpowiedniej mocy obliczeniowej, konsola nie była w stanie zapewnić pełnej rozdzielczości 4K w wielu grach.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku PlayStation 4 Pro, gdzie wzrost mocy GPU o 45% został zredukowany przez jedynie 28% wzrost przepustowości pamięci.
Różnice między kompatybilnością na PS5 Pro a Xbox Series X
Xbox Series X, który również wykorzystuje sprzęt AMD, zapewnia pełną moc GPU nawet podczas uruchamiania gier z Xbox One X dzięki trybowi kompatybilności. W przypadku PS5 Pro nie jest jeszcze jasne, czy Game Boost oferuje wszystkie możliwości sprzętowe, co może być kolejnym ograniczeniem w porównaniu do konkurencyjnej konsoli Microsoftu.
Wyniki w grach z łatkami PS5 Pro
Pomimo problemów z wydajnością w nieaktualizowanych grach, PlayStation 5 Pro dobrze radzi sobie w tytułach zoptymalizowanych pod nową konsolę. Gry takie jak God of War Ragnarok oraz Final Fantasy VII Rebirth pokazują znaczące ulepszenia wizualne i wydajnościowe, co sugeruje, że potencjał konsoli jest w pełni wykorzystany tylko w przypadku tytułów z dedykowanymi łatkami.
Przyszłość PlayStation 5 Pro
Oczekuje się, że w przyszłości PlayStation 5 Pro będzie w stanie obsługiwać gry w 1080p przy 120 FPS bez większych problemów, ale może mieć trudności z wyższymi rozdzielczościami ze względu na ograniczoną przepustowość pamięci. Jak zauważają specjaliści, przy wyższych rozdzielczościach rośnie zapotrzebowanie na przepustowość, co może wpływać na ogólną wydajność konsoli.
Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!
Pokaż / Dodaj komentarze do:
PlayStation 5 Pro nie dowozi. Wydajność niższa od obietnic Sony