PlayStation 5 i PS5 Pro mają problem z płynnością w grach. Co na to Sony?

PlayStation 5 i PS5 Pro mają problem z płynnością w grach. Co na to Sony?

Posiadacze PlayStation 5 oraz PlayStation 5 Pro mogą napotkać poważny problem z płynnością rozgrywki, który objawia się regularnym przycinaniem obrazu. Zgodnie z raportem Digital Foundry, sytuacja występuje, gdy włączone są Variable Refresh Rate (VRR) i funkcje mające poprawiać jakość animacji w grach.

Testy wykazały, iż problem pojawia się po około 20-30 minutach rozgrywki i powtarza się regularnie co kilka sekund. Dotyczy to kilku znanych tytułów, natomiast inne gry, nawet działające na tym samym silniku, wydają się nie wykazywać podobnych trudności.

Jakie gry są dotknięte problemem?

Lista gier, w których potwierdzono występowanie tego błędu obejmuje zarówno gry ekskluzywne dla PlayStation, jak i produkcje multiplatformowe. Problemy z VRR i stutteringiem pojawiają się m.in. w:

  • The Last of Us Part 1
  • The Last of Us Part 2 Remastered
  • Diablo 4
  • Hogwarts Legacy
  • Elden Ring
  • Resident Evil 4
  • Ratchet and Clank: Rift Apart
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Metaphor: Refantazio
  • Kingdom Come: Deliverance 2

Co ciekawe, nie wszystkie gry działające na tych samych silnikach są dotknięte problemem. Na przykład Resident Evil 4 i Dragon’s Dogma 2 korzystają z tego samego silnika RE Engine, ale tylko pierwsza z nich wykazuje stuttering. Podobnie Hogwarts Legacy i Immortals of Aveum działają na Unreal Engine 4, ale tylko pierwsza z nich jest dotknięta problemem.

Xbox Series X nie ma tego problemu

Jedną z gier, które przetestowało Digital Foundry, było Kingdom Come: Deliverance 2. Okazuje się, że na Xbox Series X ten sam tytuł działa płynnie bez przycięć. Oznacza to, że błąd nie leży po stronie silnika danej produkcji, lecz może być związany bezpośrednio z działaniem VRR w systemie PlayStation 5.

Testy wykazały, iż problem z płynnością w niektórych grach na PS5 oraz PS5 Pro pojawia się po około 20-30 minutach rozgrywki i powtarza się regularnie co kilka sekund.

Dodatkowo Digital Foundry przeprowadziło testy na różnych telewizorach i monitorach, by wykluczyć możliwość, że przyczyną problemu jest kompatybilność ekranu. Wszystkie testowane urządzenia wykazały ten sam problem, co sugeruje, że źródło błędu znajduje się w konsoli.

Czy można tymczasowo rozwiązać problem?

Niektórzy gracze zauważyli, że przełączenie wejścia na inny sygnał (np. na PC) i powrót do gry może tymczasowo zniwelować problem. Nie jest to jednak trwałe rozwiązanie, a jedynie sposób na chwilowe poprawienie płynności rozgrywki.

Co na to Sony?

Na razie Sony nie wydało oficjalnego oświadczenia w tej sprawie. Nie wiadomo, czy problem leży po stronie systemowej obsługi VRR, czy też konieczne będą indywidualne poprawki w grach od deweloperów. Jeśli jednak błąd jest po stronie oprogramowania PlayStation 5, jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie aktualizacja systemu konsoli.

Na ten moment pozostaje czekać na oficjalne potwierdzenie problemu oraz ewentualną zapowiedź poprawki. Jeśli Sony rzeczywiście planuje naprawę, prawdopodobnie usłyszymy o niej w jednej z przyszłych aktualizacji oprogramowania PlayStation 5.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: PlayStation 5 i PS5 Pro mają problem z płynnością w grach. Co na to Sony?

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł