Choć Sony oficjalnie milczy na temat swojej kolejnej przenośnej konsoli, w sieci krążą coraz bardziej konkretne informacje na temat nadchodzącego handhelda PlayStation. Najnowsze przecieki sugerują, że urządzenie nie tylko skorzysta z zaawansowanej technologii upscalingu opartej na sztucznej inteligencji, ale także zaoferuje szereg unikalnych rozwiązań, które mają zrekompensować ograniczoną przepustowość pamięci względem pełnoprawnego PlayStation 5.
Znany z przecieków dotyczących AMD użytkownik KeplerL2 ujawnił na forum NeoGAF kilka interesujących szczegółów. Jak twierdzi, handheld PlayStation będzie napędzany przez specjalny układ APU od AMD, który jako pierwszy i na razie jedyny w ofercie firmy otrzyma wsparcie dla skalowania obrazu przy użyciu AI (podobnie jak DLSS od NVIDII czy FSR 3 od AMD, ale znacznie bardziej zintegrowane z samym sprzętem). To rozwiązanie ma być kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości grafiki na małym ekranie, przy jednoczesnym utrzymaniu energooszczędności, która jest kluczowa w przypadku urządzeń przenośnych.
Najnowsze przecieki sugerują, że urządzenie nie tylko skorzysta z zaawansowanej technologii upscalingu opartej na sztucznej inteligencji.
Specyfikacja techniczna: kompromisy i sprytne rozwiązania
Handheld ma zostać wyposażony w 16 GB pamięci RAM LPDDR5X, co wydaje się rozsądnym wyborem, gdyż nowszy standard LPDDR6 nie jest jeszcze dostępny na rynku. Co ciekawe, przepustowość pamięci będzie stanowić zaledwie 1/3 tej, którą oferuje standardowe PlayStation 5. Sony nie zamierza jednak zostawiać użytkowników na lodzie, bo konsola ma otrzymać więcej pamięci podręcznej (w tym 4 MB L2 oraz aż 16 MB tzw. MALL cache) oraz nowoczesne techniki kompresji pamięci, które mają skutecznie niwelować różnice w przepustowości.
Architektura przyszłości: RDNA5 / UDNA
Zarówno handheld, jak i nadchodzące PlayStation 6, mają opierać się na zmodyfikowanej wersji architektury graficznej RDNA5, ktora nosi roboczą nazwę „gfx13” lub „UDNA”. To oznacza, że nowa konsola przenośna będzie nie tylko technologicznym przedsmakiem PS6, ale też swoistym eksperymentem, który może wyznaczyć nowe standardy w segmencie mobilnych urządzeń gamingowych.
Ukryte wskazówki i rywalizacja z Xboxem
Choć Sony oficjalnie nie potwierdziło istnienia handhelda, niektóre nowe informacje sugerują, że urządzenie może być bliżej niż myślimy. W zeszłym tygodniu pojawiła się wzmianka o trybie niskiego zużycia energii dla PS5 i PS5 Pro, ograniczającym wydajność systemu. Według spekulacji może to być przygotowanie pod kompatybilność z nową przenośną konsolą.
Microsoft tymczasem nie zasypia gruszek w popiele i podczas tegorocznego Xbox Game Showcase ogłoszono ROG Xbox Ally, czyli handhelda PC z wyraźnym brandingiem Xboxa. Choć projekt pełnoprawnego handhelda Xbox został ponoć tymczasowo wstrzymany, firma intensywnie pracuje nad poprawą wydajności Windowsa 11 w zastosowaniach mobilnych, co może wkrótce zaowocować kolejnymi zapowiedziami.

Pokaż / Dodaj komentarze do: PlayStation w kieszeni coraz bliżej. Handheld z AI i 16 GB RAM-u