W momencie, gdy wydawało się, że wsparcie dla PC jest ostatnim słowem Sony w kontekście PlayStation VR2, firma zaskoczyła użytkowników, prezentując funkcję śledzenia rąk dla swojego zestawu VR. Nowość została zaprezentowana podczas konferencji SIGGRAPH Asia 2024, poświęconej grafice komputerowej i interaktywnym technikom.
Śledzenie rąk bez kontrolerów
Sony nie wydało jeszcze oficjalnego oświadczenia na temat tej funkcji, ale w opisie prezentacji na SIGGRAPH wspomniano, że śledzenie rąk jest dostępne „w najnowszym zestawie deweloperskim PlayStation 5”. To pierwszy raz, gdy funkcjonalność tego typu działa na PSVR2, mimo że w maju 2023 roku Sony złożyło patent na kilka technologii związanych ze śledzeniem dłoni.
Śledzenie rąk pozwala na bardziej naturalne i precyzyjne interakcje w grach i aplikacjach. W porównaniu z tradycyjnymi kontrolerami, użytkownicy mogą wykonywać ruchy bardziej zbliżone do rzeczywistości – na przykład naciskając wirtualny przycisk bezpośrednio dłonią. Choć brak haptycznej informacji zwrotnej, którą zapewnia kontroler, może być odczuwalny, sama możliwość obsługi za pomocą dłoni znacząco podnosi poziom immersji.
Śledzenie rąk pozwala na bardziej naturalne i precyzyjne interakcje w grach i aplikacjach.
SONYブース
— kure (@kure_kure_zo) December 4, 2024
PS VR 2のハンドトラッキング
指から泡出し
手をグーパーで水がでる
カメラの前にある限り
外れない
#SIGGRAPHAsia2024 pic.twitter.com/KeNQryHy6Q
Na opublikowanym wideo, które krąży w mediach społecznościowych, śledzenie rąk na PSVR2 działa z dużą precyzją i niskim opóźnieniem, które można porównać do funkcji dostępnych w Quest 3, co sugeruje, że technologia Sony stoi na wysokim poziomie.
Czy Sony wraca do walki o rynek VR?
Premiera PlayStation VR2 w 2023 roku była obiecująca dzięki nowoczesnym funkcjom, takim jak haptyka wbudowana w headset, śledzenie wzroku oraz ekskluzywne tytuły, jak Horizon VR: Call of the Mountain. Jednak późniejsze wydarzenia osłabiły pozycję zestawu na rynku. Sony zwolniło pracowników studiów VR, takich jak Firesprite, i znacznie ograniczyło budżet na rozwój nowych projektów VR.
Wydanie w sierpniu 2024 roku adaptera umożliwiającego korzystanie z PSVR2 na PC odebrano jako sygnał, że Sony bardziej skupiło się na umożliwieniu dostępu do bibliotek gier VR z platform takich jak Steam, niż na rozwoju własnych produkcji.
PSVR2 odżyje?
Choć wprowadzenie śledzenia rąk nie musi oznaczać zmiany strategii Sony wobec VR, pokazuje, że firma nie porzuciła całkowicie swojego headsetu. Technologia ta może nie tylko poprawić komfort użytkowania PSVR2, ale również przyciągnąć nowych użytkowników oraz twórców aplikacji VR.
Sony ma teraz szansę na odbudowę pozycji PSVR2, jeśli zdecyduje się nie tylko na rozwój funkcji takich jak śledzenie rąk, ale przede wszystkim nowych gier, których po prostu brakuje. Czy tak się stanie? Tego dowiemy się w najbliższych miesiącach.
Pokaż / Dodaj komentarze do: PlayStation VR2 wraca do gry. Gogle od Sony wkrótce z nową zaawansowaną funkcją