Po tym jak DeepMind (brytyjska firma należąca do Google) nauczyło grać w szachy od podstaw program AI AlphaZero w zaledwie kilka godzin, a ich AlphaGo pokonało profesjonalnych graczy w Go, tym razem przedsiębiorstwo specjalizujące się w sztucznej inteligencji postanowiło spróbować swoich sił w grach komputerowych. W tym celu Brytyjczycy wyszkolili AlphaStar, czyli AI bazujące na technologii DeepMind, które specjalizuje się w grze StarCraft II. W ubiegłym miesiącu to pokazało swoją siłę i rozbiło profesjonalnych graczy Dario “TLO” Wünscha i Grzegorza “MaNa” Komincza (obaj przegrali po pięć z pięciu starć), ale Polak dziś w nocy postanowił wziąć rewanż i wygrał jedno starcie z nową wersją AlphaStar, która jeszcze bardziej oddawać ma „zarządzenie uwagą” ludzkich graczy. Komincz znalazł słabość sztucznej inteligencji i po raz pierwszy pokonał ją w bezpośrednim starciu, AlphaStar wciąż jednak może pochwalić się imponującym rekordem 10:1.
Brytyjczycy z DeepMindwyszkolili AlphaStar, czyli AI bazujące na technologii DeepMind, które specjalizuje się w grze StarCraft II. To następnie zmierzyło się z zawodowymi graczami.
Wracając do grudniowego starcia AlphaStar z zawodowcami, które skończyło się sromotną porażką ludzkich graczy, trzeba zaznaczyć, że technologia DeepMind już na starcie miała pewną przewagę, gdyż TLO otwarcie przyznaje, że nie przepada za rasą Protosów wykorzystaną w tym meczu i brakuje mu umiejętności, by wykorzystywać ją efektywnie. Dlatego też do rewanżu oddelegowano Polaka, MaNa, eksperta od Pierworodnych. Co więcej, dwukrotny zwycięzca turniejów klasy major w StarCraft II czuł się upokorzony ostatnim starciem i miał coś do udowodnienia. Nie można też przemilczać faktu, że AlphaStar wykorzystane w ubiegłym miesiącu widziało podczas rozgrywki całą mapę i tym samym mogło skupić się jednocześnie na zarządzaniu bazą i kontrolowaniu przeciwnika, nie spuszczając oka z jego jednostek i ruchów, dzięki czemu mogło też podejmować strategiczne decyzje z większą efektywnością.
DeepMind postanowiło wyszkolić nowego agenta, który nie będzie miał takiej niesprawiedliwej przewagi i zamiast tego zmuszony będzie decydować, na czym skupić się w danym momencie (wspomniane „zarządzenie uwagą”), tak samo jak ma to miejsce w przypadku ludzkich graczy. AI potrzebowało zaledwie tygodnia, by stać się biegłym w tej nowej metodzie, ale 7 dni treningów sztucznej inteligencji jest jak 200 lat rozgrywki zwykłych śmiertelników. Grzegoraz “MaNa” Komincz wykorzystał jednak swoją okazję w pokazowym meczu, który można było obejrzeć w nocy za sprawą streamingu na żywo. Co prawda AlphaStar zaczęło mocno, ale zawodowiec był w stanie szybko rozpoznać i wykorzystać słabość cyfrowego przeciwnika i wyjść zwycięsko z tego starcia. Cały pojedynek możecie obejrzeć powyżej (zaczyna się od 2:31:07), a jeśli gracie w SCII na pewno będzie to ciekawy materiał instruktażowy.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Polak w końcu pokonał sztuczną inteligencję DeepMind w StarCraft II