Wygląda na to, że kolejna nieuczciwa firma działająca na polskim rynku, została zdemaskowana. Jak poinformował bowiem prezes UOKiK, wszczął on postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel fałszywymi recenzjami w internecie.
Zakupy internetowe to praktycznie chleb powszedni dla większości z nas, a jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023”, praktycznie już blisko 80% internautów korzysta z takiej formy zakupów. W ich trakcie często kierujemy się nie tylko atrakcyjną ceną, ale również licznymi opiniami na temat produktów, z którymi nie możemy zapoznać się w tradycyjnych sklepach. Niestety powoduje to również wzrost nieuczciwych praktyk, które mają wykorzystać ten fakt, a tajemnicą poliszynela jest, że bardzo często tego typu komentarze zachwalające dany produkt to zwykłe "fejki", mające jedynie na celu przekonać nas do zakupu.
Jak poinformował prezes UOKiK, wszczął on postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel fałszywymi recenzjami w internecie.
- Transparentność komunikatów zamieszczanych w internecie stanowi coraz większe wyzwanie dla przeciętnego użytkownika. Nawet elementy, które miały zapewniać wsparcie przy podejmowaniu decyzji i weryfikowaniu oferty, jak opinie czy recenzje, stają się polem naruszeń - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. – Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane i działa nie tylko na niekorzyść konsumentów, ale również uczciwych przedsiębiorców.
Jak możemy przeczytać na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, „firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd sprzedając gotowe recenzje bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Co więcej, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli”. Best-Review miało oferować publikowanie m.in. „opinii Google z treścią” i „opinii [Google] bez treści (same gwiazdki)” na popularnych portalach i serwisach. Wykupione przez klientów pozytywne opinie zamieszczano w wizytówkach Google Maps czy na serwisach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play, a także na serwisach społecznościowych (Facebook).
Tego typu fałszywe opinie oczywiście mogły wprowadzać nieświadomych konsumentów w błąd, dlatego ważne jest, aby pamiętać, że przy każdym zakupie internetowym przysługuje nam prawo zwrotu w terminie 14 dni bez konieczności podawania przyczyny
Jeśli zarzuty się potwierdzą, firmie Best-Review grozi kara do 10 proc. obrotu.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Polska firma oskarżona przez UOKiK o handel fałszywymi recenzjami