Porsche zaskoczyło rynek drastyczną zmianą planów dotyczących elektryfikacji swoich pojazdów. Po okresie dynamicznej promocji modeli elektrycznych i ambitnym celu, by do 2030 roku 80% sprzedaży marki stanowiły pojazdy elektryczne (EV), niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z tej strategii, stawiając na hybrydy oraz odświeżone modele benzynowe.
Spowolnienie sprzedaży Taycana sygnałem ostrzegawczym
Decyzja Porsche jest odpowiedzią na trudną sytuację na rynku pojazdów elektrycznych, która zaczęła uwidaczniać się już w pierwszych miesiącach 2024 roku. Sprzedaż flagowego modelu EV Porsche, Taycana, spadła o 50% w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, co wywołało niepokój wśród inwestorów i menedżerów marki. Podczas ostatniej telekonferencji na temat wyników finansowych za trzeci kwartał dyrektor finansowy Porsche, Lutz Meschke, otwarcie przyznał, że rynek EV napotyka na „spowolnienie w przejściu na pojazdy elektryczne”. Problem dotyczy nie tylko Chin, gdzie lokalni producenci oferują tańsze i bardziej zaawansowane modele, ale również kluczowych rynków w Europie i Stanach Zjednoczonych. Nawet wprowadzenie ulepszonego modelu Taycan 2025, charakteryzującego się większym zasięgiem, wydajnością oraz odświeżonym designem, nie zdołało odwrócić niekorzystnego trendu.
Klienci wciąż chcą samochodów z silnikami spalinowymi. Porsche to kolejna firma, która wycofuje się z szumnych zapowiedzi przechodzenia w większości na EV.
Powrót do benzyny i hybryd
Reakcją Porsche na zmieniającą się dynamikę rynku jest plan wprowadzenia nowych modeli z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi. Meschke zaznaczył, że klienci z segmentu premium i luksusowego wciąż wykazują zainteresowanie samochodami benzynowymi, co zainspirowało markę do odświeżenia takich modeli jak Panamera i Cayenne. Porsche nie porzuca jednak w pełni idei pojazdów elektrycznych. Model Macan EV, który zadebiutował w 2024 roku, wciąż znajduje się w początkowej fazie wzrostu sprzedaży, a firma spodziewa się zwiększenia popytu na ten model w ostatnim kwartale roku. Co ciekawe, na rynkach takich jak USA, Porsche zamierza kontynuować sprzedaż benzynowej wersji Macana, równolegle z jego elektryczną odsłoną.
W kolejnych latach Porsche planuje wprowadzenie na rynek kilku elektrycznych modeli, które mają stopniowo poszerzać ofertę EV:
- Elektryczny model 718 – debiut jeszcze w 2024 roku.
- Porsche Cayenne EV – premiera zaplanowana na 2026 rok.
- SUV klasy ultra-luksusowej (kodowe oznaczenie „SUV K1”) – nowy flagowy model marki, który ma wejść na rynek po Cayenne EV.
Jednocześnie firma potwierdziła prace nad benzynowymi i hybrydowymi wersjami Cayenne.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Porsche wycofuje się z porzucenia silników spalinowych. Koniec z elektryfikacją za wszelką cenę