Project Scorpio – specyfikacja wzmocnionego Xbox One

Project Scorpio – specyfikacja wzmocnionego Xbox One

Stało się. Zgodnie z zapowiedzią punktualnie o godzinie 15 czasu polskiego, rękoma dziennikarzy DigitalFoundry, Microsoft ujawnił specyfikację techniczną nadchodzącej konsoli Project Scorpio. 

Urządzenie, podobnie jak Xbox One i obie konsole z rodziny PlayStation 4, bazuje na niestandardowym układzie typu APU marki AMD. Chip ten cechuje się zbliżonymi rozwiązaniami technologicznymi do dotychczasowych odpowiedników, ale jest od nich znacznie większy, bo składa się z 7 miliardów tranzystorów i pochłania powierzchnię aż 360 mm2. Za produkcję odpowiada tajwańskie TSMC, wykorzystując w tym celu litografię 16 nm FinFET. Procesor centralny pozostał niezmieniony. Wciąż jest to 8-rdzeniowy AMD Jaguar z 4 MB cache L2, jednakowoż taktowanie podbito do 2,3 GHz, a dodatkowo - jak twierdzi producent - zredukowano czas dostępu do pamięci. Sam podsystem pamięci składa się z modułów GDDR5 o łącznej pojemności 12 GB, osiągających przepustowość 326 GB/s, i tradycyjnie pełni zarówno rolę RAM, jak i VRAM. Tak jak przewidywano, największe zmiany dotyczą akceleratora grafiki.

Project Scorpio korzysta z nieznanej dotąd karty AMD Radeon, wyposażonej w 2560 procesorów strumieniowych, taktowanych zegarem 1172 MHz.

Za generowanie grafiki w Project Scorpio odpowiada karta niedostępna, przynajmniej chwilowo, dla komputerów. Dedykowany model AMD Radeon (prawdopodobnie coś z pogranicza mikroarchitektur Polaris i Vega) legitymuje się 40 blokami obliczeniowymi CU, co przekłada się na 2560 procesorów strumieniowych. Pracują one z nadspodziewanie wysoką częstotliwością 1172 MHz. Zdaniem Microsoftu stało się to możliwe dzięki zastosowaniu systemu chłodzenia opartego o komorę parową. Teoretyczna moc obliczeniowa zainstalowanej grafiki wynosi 6 TFLOPS. A jak to wszystko przekłada się na faktyczne osiągi? Project Scorpio pozwala ponoć na uruchomienie gry Forza Motorsport 6 w rozdzielczości 4K, 60 kl./s i jakości bliskiej PC-towemu "Ultra". Niestety, na tym konkrety się kończą. Microsoft nie zdecydował się ani na zaprezentowanie wyglądu maszyny, ani choćby na ujawnienie jej nazwy handlowej. Na kolejne informacje musimy więc poczekać do targów E3.

 

[Aktualizacja #1]

W Internecie pojawiła się kolejna porcja danych. Oprócz scharakteryzowanego powyżej APU nowa konsola Microsoftu zaoferuje m.in.: 2,5-calowy dysk o pojemności 1 TB (prawdopodobnie HDD), odtwarzacz UHD Blu-ray, WiFi 802.11ac i Gigabit Ethernet, a całość ma być zasilana wbudowaną jednostką o mocy 245 W. Poinformowano też o sprzętowym dekodowaniu materiału HEVC / h.265 oraz VP9. Ostatecznie wiadomo, że wszystkie porty i wejścia / wyjścia mają być identyczne do tych znanych z Xbox One S. Tym samym konsola zachowa swoją telewizyjną funkcjonalność. Aha, na podstawie informacji o przepustowości pamięci, a także szerokości magistrali danych, wynoszących kolejno 326 GB/s oraz 384-bit, można wyliczyć rzeczywiste taktowanie modułów VRAM. Jest ono równe niespełna 1700 MHz. Matematycznie Project Scorpio przewyższa PlayStation 4 Pro o blisko 43% - to większa różnica aniżeli w przypadku porównania tradycyjnego PlayStation 4 z Xbox One.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Project Scorpio – specyfikacja wzmocnionego Xbox One

 0