ProLogium prezentuje ceramiczną baterię półprzewodnikową. Rusza budowa fabryki we Francji

ProLogium prezentuje ceramiczną baterię półprzewodnikową. Rusza budowa fabryki we Francji

Firma ProLogium, z siedzibą na Tajwanie, przedstawia nową generację baterii półprzewodnikowych z elektrolitem ceramicznym. Ta innowacyjna technologia przynosi kolejny wzrost gęstości energetycznej, co ma istotne znaczenie dla rozwoju baterii o większej pojemności. Ponadto, ogłoszono plany budowy dużej fabryki we Francji, co wskazuje na rosnące zaangażowanie firmy w rozwój i produkcję tych zaawansowanych baterii.

Producenci nie ustają w poszukiwaniu kolejnych innowacji w branży baterii do EV.

W październiku ubiegłego roku rozmawialiśmy o ProLogium, wtedy firma prezentowała baterię o 100% krzemowej anodzie, której gęstość energetyczna wynosiła około 295-330 Wh/kg, a gęstość objętościowa mieściła się w przedziale 695-770 Wh/l. Teraz, firma przedstawia nową baterię o nazwie LLCB (Large-Footprint Lithium Ceramic Battery), która ponownie opiera się na technologii półprzewodnikowej, ale tym razem jest to litowa bateria z elektrolitem ceramicznym. Duży format tej baterii pozwala na redukcję liczby ogniw w akumulatorach, co z kolei zmniejsza ilość połączeń równoległych. Ta prostsza konstrukcja ułatwia również konserwację i obniża koszty produkcji.

ProLogium, które współpracuje m.in. z firmą Mercedes-Benz, wybuduje fabrykę we Francji, planując dostarczać swoje baterie europejskim producentom samochodów.

Niestety, nie dysponujemy konkretnymi liczbami, ale ProLogium informuje, że nowa bateria LLCB ma prawie dwukrotnie większą gęstość energetyczną w porównaniu do klasycznych akumulatorów z ogniwami typu 2170, dzięki znacznie lepszemu wykorzystaniu objętości. Co do oszczędności wagi, wspomina się o potencjalnej redukcji do 115 kg, ale nie podano do jakiego rodzaju baterii odnosi się ta wartość. Jeśli przyjmiemy, na przykład, akumulator o pojemności 100 kWh o wadze około 600 kg, oszczędność wagowa mogłaby wynosić około 20%. Jeśli firma ProLogium rozważa mniejsze baterie (o wadze około pół tony), oszczędności mogą być jeszcze większe. Niestety, w tym momencie możemy jedynie spekulować, ale można przypuszczać, że wzrost gęstości masowej akumulatora mieści się w przedziale 15-25%. Pierwsze baterie LLCB będą dostarczane do testów europejskim producentom samochodów pod koniec tego roku.

ProLogium już teraz współpracuje z producentami samochodów Vinfast i  Mercedes-Benz.

Warto również wspomnieć, że ProLogium posiada jedynie niewielką fabrykę na Tajwanie, o rocznej zdolności produkcyjnej wynoszącej 3 GWh, która głównie dostarcza baterie dla swojego głównego inwestora, producenta samochodów Vinfast. Jednym z partnerów ProLogium jest również europejski producent samochodów, Mercedes-Benz. Jednakże, w ramach planów rozwoju, ProLogium zamierza zainwestować 5,2 mld euro w budowę nowej fabryki w Europie, która będzie dostarczać baterie dla europejskich producentów samochodów. Planuje się umiejscowienie fabryki we Francji, w pobliżu Dunkierki, a jej roczna zdolność produkcyjna ma wynosić 48 GWh. Oznaczałoby to dostarczenie baterii wystarczających do zasilania około 800 000 samochodów elektrycznych o pojemności akumulatora 60 kWh lub nieco mniej niż pół miliona samochodów z baterią o pojemności 100 kWh. Budowa nowej fabryki europejskiej ma rozpocząć się w drugiej połowie 2024 roku, a produkcja ma wystartować pod koniec 2026 roku.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: ProLogium prezentuje ceramiczną baterię półprzewodnikową. Rusza budowa fabryki we Francji

 0