PS5 Pro zawodzi. Zamiast polepszać obraz, nowa konsola potrafi go pogorszyć

PS5 Pro zawodzi. Zamiast polepszać obraz, nowa konsola potrafi go pogorszyć

 

PlayStation 5 Pro, najnowsza odsłona konsoli Sony, wprowadza szereg innowacji technologicznych, a najważniejszą zdaje się technologia skalowania obrazu oparta na sztucznej inteligencji – PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Choć rozwiązanie to ma na celu podniesienie jakości grafiki i wydajności gier, jego efekty bywają różne, co pokazują analizy od Digital Foundry.

Czym jest PSSR?

PSSR to odpowiedź Sony na technologie takie jak DLSS od NVIDIA. Stworzona we współpracy z AMD, wykorzystuje sprzętowe wsparcie uczenia maszynowego, które zostało wbudowane w nowy układ PS5 Pro. Sztuczna inteligencja analizuje obraz gry piksel po pikselu, dodając szczegóły, które symulują wyższą rozdzielczość i zwiększają płynność gry.

Mark Cerny, architekt konsoli, wyjaśnił podczas prezentacji technicznej: „Dodaliśmy customowy sprzęt do uczenia maszynowego oraz bibliotekę AI nazwaną PlayStation Spectral Super Resolution. PSSR analizuje obrazy piksel po pikselu, zwiększając poziom szczegółowości i poprawiając rozdzielczość obrazu w grach”.

Mieszane rezultaty PSSR

Gry stworzone przez Sony, takie jak Gran Turismo 7, korzystają z PSSR w pełni, oferując nawet tryb 8K na PS5 Pro. Jednak korzyści nie są automatyczne – każda gra wymaga ręcznego wsparcia od deweloperów, co oznacza, że efektywność tej technologii może się różnić w zależności od tytułu.

Zdarzają się sytuacje, w których PSSR, zamiast poprawiać, pogarsza jakość wizualną.

Zdarzają się sytuacje, w których PSSR, zamiast poprawiać, pogarsza jakość wizualną. Na przykład w przypadku Avatar: Frontiers of Pandora technologia ta nie radzi sobie z niższymi rozdzielczościami oraz efektami ray tracingu, które generują problemy z wyświetlaniem szczegółów, a Star Wars Outlaws zmaga się z zauważalnymi artefaktami wizualnymi.

Alex Battaglia z Digital Foundry zauważył: „PSSR nie radzi sobie w niższych rozdzielczościach w tytułach wykorzystujących oświetlenie oparte na ray tracingu. To może wynikać z faktu, że Sony trenowało swoją AI na własnych grach, które rzadko stosują takie efekty”.

Technologia przejściowa między generacjami

PS5 Pro jest mostem łączącym obecną generację konsol (PS5) z nadchodzącą (PS6). Sony zapowiada, że PSSR będzie stopniowo ulepszane – zarówno dzięki rozwojowi biblioteki AI, jak i większej wprawie deweloperów w implementacji tej technologii.

Choć PSSR to dopiero pierwsza iteracja tej technologii, ma potencjał, by zrewolucjonizować sposób, w jaki gry są renderowane na konsolach. Zresztą wystarczy przypomnieć DLSS na PC, które również początkowo nie zachwycało. Użytkownicy z czasem mogą spodziewać się bardziej dopracowanego rozwiązania w przyszłych generacjach, gdy Sony zdoła lepiej dostosować AI do różnorodnych gier.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: PS5 Pro zawodzi. Zamiast polepszać obraz, nowa konsola potrafi go pogorszyć

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł