Qualcomm ujawniło właśnie swoje nowe układy mobilne dla średniej półki, które pochwalić mogą się funkcjami przeważnie zarezerwowanymi dla high-endowych smartfonów, takimi jak przetwarzanie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji czy zwiększona wydajność w grach. Mowa tu o SoC Snapdragon 730, 730G i 665, które trafić mają do pierwszych telefonów w połowie tego roku i napędzać będą urządzenia, które stanowić mogą alternatywę dla flagowców. Co chyba najciekawsze, po raz pierwszy Qualcomm zdecydowało się na wypuszczenie typowo gamingowego wariantu swojego procesora. Mowa tu o Snapdragonie 730G (G od gaming), który wyposażono w usprawnioną wersję GPU Adreno 618, będącą o 15% wydajniejszą od regularniej wersji, dostępnej w Snapdragonie 730. Poza tym układ ten otrzymał dodatkowe funkcje w ramach platformy Elite Gaming, takie jak zarządzanie opóźnieniami Wi-Fi, Jank Reducer (funkcja upłynnia ruchu, eliminująca przycięcia w 30 kl./s) czy opcję granie z HDR. Snapdragon 730G obsługuje też narzędzia zapobiegające oszustom oraz może być zoptymalizowany pod kątem topowych gier (producent nie podał konkretnych tytułów). Elite Gaming i HDR w grach zostały wprowadzone przez Qualcomm wraz ze Snapdragonem 855, ale tak po prawdzie, jak na razie trudno stwierdzić, czy realnie wpływają na granie na smartfonach. Niemniej jednak rosnąca liczba gamingowych urządzeń z tym SoC, sugeruje, że jest na to popyt.
Układy Snapdragon 730, 730G i 665 trafić mają do pierwszych telefonów w połowie tego roku i napędzać będą urządzenia, które stanowić mogą alternatywę dla flagowców.
Dla osób, które raczej nie grają na telefonie, przygotowano standardową wersję Snapdragon 730, gdzie znajdziemy czwartą generację układu sztucznej inteligencji oraz procesor przetwarzania sygnału (ISP) z opcją rozpoznawania obiektów. Dzięki tym usprawnieniom, układ ten ma być dwukrotnie wydajniejszy w ramach SI od poprzednika (Snapdragon 710) i zużywać będzie mniej energii rozpoznając obiekty za pomocą aparatu. Dodatkowo nowy ISP wspiera aparaty do 48 MP, nagrywanie super slo-mo 960 kl./s (720p) i tryb portretowy w czasie rzeczywistym w filmach 4K HDR. Snapdragon 730 obsłuży też natywnie potrójne aparaty i sensory głębi o wysokiej rozdzielczości, a potrafi także zapisywać zdjęcia i wideo w formacie HEIFT, oszczędzając w ten sposób przestrzeń na dane. Poza tym, nawet podstawowa wersja tego układu, bez G w nazwie, zapewniać powinna całkiem wysoką wydajność w grach. Wspier ona API Vulkan 1.1 oraz dźwięk przestrzenny. Qualcomm dodało również nowy kodek audio, który dzięki SI rozpoznaje poszczególne głosy, rozumie kluczowe słowa, a nawet słyszy nas w głośnym środowisku z dużej odległości. Producent chwali się też 35% wzrostem wydajności CPU, a to dzięki wykorzystaniu dwóch wysokowydajnych rdzeni Kryo 470 pracujących z prędkością 2,2 GHz oraz sześciu energooszczędnych o taktowaniu 1,8 GHz. GPU Adreno 618 ma być zaś o 25% wydajniejsze od poprzednika.
Oba układy otrzymały modemy LTE X15, zapewniające wsparcie dla LTE do 800 Mb/s oraz obsługę standardu Wi-Fi 6. Poza tym produkowane są w 8 nm procesie technologicznym LPP. W odróżnieniu od Snapdragona 665, który jest 11 nm układem dedykowanym nieco słabszym smartfonom. Wyposażono go w osiem rdzeni, cztery „duże” Kryo 260 (do 2 GHz) i cztery energooszczędne Kryo 260 (do 1,8 GHz). Spodziewać można się tu dużej poprawy względem Snapdragona 660 w zakresie wydajności graficznej, a to za sprawą GPU Adreno 610 i DSP Hexagon 686. Jego ISP Spectra 165 wspiera aparaty do 48 MP, a nawet potrójne jednostki, tryby portretowe, zaawansowany tryb nocny, rozpoznawanie scen i tłumaczenia AR. Na pokładzie znalazł się także modem X12 (do 600 Mb/s), a SoC obsługuje Wi-Fi 802.11ac z MU-MIMO. Wszystkie nowości wyglądają obiecująco i zdają się być naturalną ewolucją swoich poprzedników. Z oceną wstrzymamy się jednak do pojawienia się pierwszych telefonów, które zrobią z nich użytek.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Qualcomm prezentuje nowe SoC dla średniej półki i stawia na gaming