Portal Notebookcheck właśnie ujawnił pierwsze benchmarki mobilnej karty graficznej Radeon RX 5300M, czyli budżetowego układu od AMD, dedykowanego laptopom do gier. Ten bazuje na najbardziej podstawowym GPU z rodziny Navi (Navi 14) i wkrótce powinny pojawić się pierwsze notebooki wyposażone w tę grafikę, ale przedprodukcyjna jednostka została już poddana testom w popularnym syntetycznym benchmarku 3DMark. Przypominamy, że Radeon RX 5300M, czyli na obecną chwilę najsłabsza karta z rodziny Navi, wyposażony został w 22 jednostki obliczeniowe (CU), co daje 1408 procesorów strumieniowych. Co ciekawe, model Pro 5300M oferuje tylko 20 CU (1280 procesorów strumieniowych), ale mimo wszystko wersja RX pozycjonowana jest niżej. Wynika to z faktu, że Pro posiada 4 GB pamięci GDDR6 o prędkości 12 Gb/s i przepustowości 192 GB/s, a RX 5300M oferuje tylko 3 GB GDDR6 o prędkości 12 Gb/s i przepustowości 168 GB/s. Częstotliwość taktowania wariantu RX to 1445 MHz.
Radeon RX 5300M wyraźnie pobił w teście 3DMark Firestrike GTX 1650 Max-Q, które uzyskało wynik blisko 20% słabszy. Strata standardowego GTX 1650 wynosiła zaś ok. 8%.
AMD Radeon RX 5300M powinien tym samym rywalizować na rynku bezpośrednio z mobilnym GeForce GTX 1650, czyli najbardziej podstawową propozycją NVIDII dla gamingowych notebooków. Karta ta oferuje 1024 rdzenie CUDA, 4 GB pamięci GDDR5 obsługiwane przez 128-bitową magistralę, a GPU dostępne jest w dwóch wersjach: Max-Q o taktowaniu 1125 MHz oraz standardowym pracującym z prędkością do 1560 MHz oraz TDP wynoszącym 50 W, czyli wartości zbliżonej do Radeona RX 5300M. Jeśli zaś chodzi o platformę na jakiej testowany był nowy Radeon, to wyposażona była ona w procesor Ryzen 7 3750H z grafiką Vega 10, ale Navi 14 robiło oczywiście za dedykowane GPU.
Taktowanie Radeon RX 5300M odnotowane zostało przez benchmark na poziomie 1036 MHz bazowo i 1445 MHz w trybie Boost. Pomimo wyraźnie niższej prędkości podstawowej, karta Czerwonych wyraźnie pobiła w teście 3DMark Firestrike GTX 1650 Max-Q, które uzyskało wynik blisko 20% słabszy. Strata standardowego GTX 1650 wynosiła zaś ok. 8% w tym samym „syntetyku”. W 3DMark 11 z kolei Radeon RX 5300M okazał się o 8% wydajniejszy od GTX 1650 i jakieś 24% lepszy od wariantu Max-Q tej karty. Radeon RX 5500M, czyli wyższy model AMD, wypada zaś ok. 12-13% lepiej od słabszego brata (5300M), co wynika nie tylko z wyższych taktowań, ale i lepszej konfiguracji pamięci, która w przypadku najsłabszego modelu Czerwonych wyraźnie jest wąskim gardłem. Niemniej jednak karta i tak wypada lepiej od zielonego konkurenta (choć z ostateczną oceną lepiej wstrzymać się do testów w grach, a nie benchmarkach syntetycznych), czekamy więc na premiery pierwszych laptopów wyposażonych w tę kartę graficzną.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon RX 5300M przetestowany. Wypada lepiej od mobilnego GeForce GTX 1650