Radeon RX 5300M przetestowany. Wypada lepiej od mobilnego GeForce GTX 1650

Radeon RX 5300M przetestowany. Wypada lepiej od mobilnego GeForce GTX 1650

Portal Notebookcheck właśnie ujawnił pierwsze benchmarki mobilnej karty graficznej Radeon RX 5300M, czyli budżetowego układu od AMD, dedykowanego laptopom do gier. Ten bazuje na najbardziej podstawowym GPU z rodziny Navi (Navi 14) i wkrótce powinny pojawić się pierwsze notebooki wyposażone w tę grafikę, ale przedprodukcyjna jednostka została już poddana testom w popularnym syntetycznym benchmarku 3DMark. Przypominamy, że Radeon RX 5300M, czyli na obecną chwilę najsłabsza karta z rodziny Navi, wyposażony został w 22 jednostki obliczeniowe (CU), co daje 1408 procesorów strumieniowych. Co ciekawe, model Pro 5300M oferuje tylko 20 CU (1280 procesorów strumieniowych), ale mimo wszystko wersja RX pozycjonowana jest niżej. Wynika to z faktu, że Pro posiada 4 GB pamięci GDDR6 o prędkości 12 Gb/s i przepustowości 192 GB/s, a RX 5300M oferuje tylko 3 GB GDDR6 o prędkości 12 Gb/s i przepustowości 168 GB/s. Częstotliwość taktowania wariantu RX to 1445 MHz.

Radeon RX 5300M wyraźnie pobił w teście 3DMark Firestrike GTX 1650 Max-Q, które uzyskało wynik blisko 20% słabszy. Strata standardowego GTX 1650 wynosiła zaś ok. 8%.

AMD Radeon RX 5300M powinien tym samym rywalizować na rynku bezpośrednio z mobilnym GeForce GTX 1650, czyli najbardziej podstawową propozycją NVIDII dla gamingowych notebooków. Karta ta oferuje 1024 rdzenie CUDA, 4 GB pamięci GDDR5 obsługiwane przez 128-bitową magistralę, a GPU dostępne jest w dwóch wersjach: Max-Q o taktowaniu 1125 MHz oraz standardowym pracującym z prędkością do 1560 MHz oraz TDP wynoszącym 50 W, czyli wartości zbliżonej do Radeona RX 5300M. Jeśli zaś chodzi o platformę na jakiej testowany był nowy Radeon, to wyposażona była ona w procesor Ryzen 7 3750H  z grafiką Vega 10, ale Navi 14 robiło oczywiście za  dedykowane GPU.     

Taktowanie Radeon RX 5300M odnotowane zostało przez benchmark na poziomie 1036 MHz bazowo i 1445 MHz w trybie Boost. Pomimo wyraźnie niższej prędkości podstawowej, karta Czerwonych wyraźnie pobiła w teście 3DMark Firestrike GTX 1650 Max-Q, które uzyskało wynik blisko 20% słabszy. Strata standardowego GTX 1650 wynosiła zaś ok. 8% w tym samym „syntetyku”. W 3DMark 11 z kolei Radeon RX 5300M okazał się o 8% wydajniejszy od GTX 1650 i jakieś 24% lepszy od wariantu Max-Q tej karty. Radeon RX 5500M, czyli wyższy model AMD, wypada zaś ok. 12-13% lepiej od słabszego brata (5300M), co wynika nie tylko z wyższych taktowań, ale i lepszej konfiguracji pamięci, która w przypadku najsłabszego modelu Czerwonych wyraźnie jest wąskim gardłem. Niemniej jednak karta i tak wypada lepiej od zielonego konkurenta (choć z ostateczną oceną lepiej wstrzymać się do testów w grach, a nie benchmarkach syntetycznych), czekamy więc na premiery pierwszych laptopów wyposażonych w tę kartę graficzną.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon RX 5300M przetestowany. Wypada lepiej od mobilnego GeForce GTX 1650

 0