Radeon Software Adrenalin Edition 2020 - nowe funkcje i wzrost wydajności

Radeon Software Adrenalin Edition 2020 - nowe funkcje i wzrost wydajności

AMD zgodnie z oczekiwaniami, jak co roku w grudniu, dostarcza nam dużą aktualizację swoich sterowników graficznych. Radeon Software Adrenalin Edition 2020 przynosi sporo nowości, ponieważ producent chwali się aż 20 nowymi funkcjami, jak również średnim 12% wzrostem wydajności. Czeka więc tu odświeżony interfejs użytkownika, Game Center, a także System Status Integer Display Scaling, Direct Media Filters czy Radeon Boost. Oczywiście poza nowymi funkcjonalnościami i poprawą stabilności, graczy interesuje przede wszystkim poprawa wydajności. Wspomniany średnia 12% poprawa dotyczy porównania z zeszłorocznymi sterownikami Radeon Software Adrenalin Edition 2019. Z wewnętrznych testów AMD wynika, że w zależności od tytułu nowe sterowniki przynoszą od 4% do 33% lepszą wydajność, a poniżej możecie zapoznać się ze szczegółami, w tym grami, które producent wykorzystał do wewnętrznych testów.

Radeon Software Adrenalin Edition 2020 przynosi sporo nowości, ponieważ producent chwali się aż 20 nowymi funkcjami, jak również średnim 12% wzrostem wydajności.

 

Adrenaline 2020

Adrenaline 2019

Wzrost % 

Ashes of the Singularity: Escalation

87.01

68.13

27%

Assassin’s Creed Odyssey

68

65

4.60%

Battlefield V

176.5

167.8

5.10%

Borderlands 3

76.68

66.68

14.90%

Control

40.6

37.2

9.10%

The Division 2

89.05

83.22

7%

Final Fantasy XV

6341

5782

9.60%

Forza Horizon 4

174.3

130.2

33.80%

Strange Brigade

144.9

130.5

11%

Total War: 3 Kingdoms

75.8

69.6

8.90%

Total War: Warhammer 2

81.9

75.8

8%

Wolfenstein: Young Blood

117.9

111.5

5.70%

World War Z

199

186.5

6.70%

Zmianę odnotujemy już nawet na poziomie instalatora, który zawiera opcję resetu do fabrycznych ustawień, jak również możliwość zachowania naszych ustawień pomiędzy instalacjami. Poza tym, sterowniki instalują się o 34% szybciej (mamy nadzieję, że zawstydzi to nieco NVIDIĘ). Dla mniej doświadczonych użytkowników AMD przygotowało gotowe profile, które pozwolą przystosować kartę graficzną do konkretnych scenariuszy (Gaming, Esports i Standard), bardziej doświadczeni gracze wciąż mają jednak pełną kontrolę nad opcjami. Jedną z nowości, która pojawia się na ekranie startowym, jest choćby Centrum Gier (Game Center), które daje nam szybki dostęp do naszych gier i możliwości uruchomienia ich niezależnie od tego, z jakiego sklepu pochodzą (Steam, Origin, Uplay itd.). Śledzone są tu również statystyki i wydajność (w tym czas gry i średnia liczba kl./s). Na ekranie startowym pojawił się też status sterowników, doradca upgrade’u oprogramowania czy narzędzie do wykonywania screenshotów i nagrań z gier. W tej sekcji umieszczono też Upgrade Advisor, która kolorami czerwonym, żółtym i zielonym określa, czy nasz sprzęt spełnia minimalne wymagania określone przez producenta.  

​​

W sekcji wydajnościowej (Performance) znajdziemy z kolei wiele przydatnych informacji na temat naszej karty graficznej, w tym wykorzystywanego VRAMu, temperatury, obciążenia, poboru energii, prędkości wentylatorów itp. Podkręcanie dokonywane jest w podsekcji Tuning, która pozwala na automatyczne przeprowadzenie OC lub manualne ustawienie prędkości. Producent dostarczył nawet presety dla undervoltingu i overclockingu GPU i pamięci. Sekcja ta jest więc przydatna zarówno dla nowicjuszy, jak i zaawansowanych użytkowników. W oprogramowaniu umieszczono nawet bazującą na silniku chromium przeglądarkę do przeszukiwania zasobów internetu. AMD zdecydowało się na taki krok, by gracze mieli stąd bezpośredni dostęp do poradników, ważnych informacji dotyczących gier czy opisów.

Inne funkcje, które zaimplementowano już w poprzednich wersjach, oczywiście dostępne są i tutaj. Mowa tu choćby o Radeon Anti-lag, czyli technologii redukującej lagi (teraz ze wsparciem dla DX9 na kartach sprzed serii RX 5000 wraz z globalną aktywacją) czy Image Sharpening, które wyostrza detale z minimalnym wpływem na wydajność (teraz ze wsparciem dla DX12, suwakiem regulującym stopień wyostrzania czy dynamicznym przełącznikiem on/off). Zgodnie z tym, co sugerowały ostatnie przecieki, sterowniki wprowadzają też Integer Display Scaling, które bazuje na metodzie kopiowania najbliższych pikseli, przez co powiększony w ten sposób obraz pochwalić może się ostrymi krawędziami i pozbawiony jest choćby typowego dla interpolacji dwuliniowej rozmycia. Dzięki temu starsze gry tworzone z myślą o niższych rozdzielczościach oraz takie stylizowane na retro, wyglądają zdecydowanie lepiej, a co więcej nie ma to wpływu na wydajność. Kolejna nowość to filtry DirectML Media. Te korzystają z maszynowego uczenia do redukcji wizualnych szumów i filtrów upscalujących, które wspomagają poprawę jakości zdjęć i wideo. Technologia podobno daje lepsze efekty niż tradycyjne odszumianie i filtry upscalujące.

Najważniejszą nowością Radeon Software Adrenalin Edition 2020  jest chyba jednak Radeon Boost, czyli technologia zwiększająca wydajność w momencie wykrycia szybkiego ruchu. Działa to na zasadzie obniżenia rozdzielczości gry, co naturalnie owocuje wyższą liczbą kl./s (warto dodać, że wyłącza to funkcję Chill). AMD zapewnia, że spadek rozdzielczości jest praktycznie niezauważalny. Jeśli zaś chodzi o wsparcie, to obecnie opcję tę obsługuje kilka tytułów, w tym Overwatch, PUBG, Borderlands 3, Destiny 2, GTA V, CoD: WW2 i Rise of the Tomb Raider, a wkrótce dołączą do nich kolejne. Producent chwali się, że Radeon Boost poprawia średnią wydajność aż o 23%.

Dla wielu osób najciekawsza może okazać się jednak nowa wersja Link, czyli gamingowej aplikacji dla platform mobilnych i telewizorów z Android TV, która pozwala na streamowanie rozgrywki z PC na te platformy. Wersja na Androida została właśnie udostępnia, a na iOS pojawi się 23 grudnia. Warto dodać, że producent zwiększył bitrate do 50 Mb/s i zastosował nowszy kodek x265.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon Software Adrenalin Edition 2020 - nowe funkcje i wzrost wydajności

 0