ReactOS ze wsparciem Voodoo5 od 3dfx. Otwarta alternatywa dla Windowsa stawia na retro

ReactOS ze wsparciem Voodoo5 od 3dfx. Otwarta alternatywa dla Windowsa stawia na retro

ReactOS, darmowy system operacyjny stworzony z myślą o zgodności binarnej z Windows NT, otrzymał działający sterownik graficzny dla pamiętnych kart Voodoo5 firmy 3dfx.

Jak podaje portal Phoronix, deweloperom udało się uruchomić akcelerację OpenGL na tych wiekowych GPU z wydajnością bliską natywnej, wykorzystując zewnętrzne biblioteki MesaFX i WickedGL ICD (Installable Client Drivers).

ReactOS – misja: Windows bez Microsoftu

ReactOS to ambitny projekt rozwijany nieprzerwanie od 1996 roku. Celem jego twórców jest stworzenie systemu operacyjnego, który zachowuje pełną zgodność z aplikacjami i sterownikami zaprojektowanymi dla systemu Windows NT (w tym Windows XP, Server 2003 czy Windows 2000), ale w całości oparty jest na otwartym kodzie źródłowym. System wciąż znajduje się w fazie alfa, jednak jego rozwój nabiera tempa. Ostatnia wersja, 0.4.15, wprowadziła m.in. lepsze zarządzanie pamięcią, obsługę plug-and-play i rozszerzoną kompatybilność z formatami audio.

3dfx Voodoo5 — legenda lat 90. wraca do łask

Karty graficzne Voodoo5 to część dziedzictwa legendarnej firmy 3dfx Interactive, która w drugiej połowie lat 90. była jednym z filarów rynku GPU. Seria Voodoo była znana ze swojej unikalnej architektury i wydajności w grach opartych na API Glide. Chociaż firma 3dfx upadła w 2000 roku, jej produkty do dziś cieszą się statusem kultowych w środowisku miłośników retro gamingu i kolekcjonerów sprzętu komputerowego.

Wersje konsumenckie Voodoo5 (modele 5500 AGP i PCI) stanowiły ostatni akt tej technologicznej sagi. Teraz, po ponad dwóch dekadach, dzięki społeczności open source, te karty znów mogą zyskać drugie życie — i to w środowisku alternatywnym wobec systemów Windows.

Działający sterownik i realna wydajność

Deweloperzy ReactOS uruchomili eksperymentalne sterowniki dla kart Voodoo5, uzyskując płynne działanie klasycznych gier, takich jak Unreal (1998), w trybie pełnoekranowym. W testach system osiąga pełną wydajność OpenGL dzięki wspomnianym bibliotekom MesaFX i WickedGL — narzędziom stworzonym z myślą o 3dfx. Te specjalne ICD przekładają wywołania API OpenGL bezpośrednio na instrukcje zrozumiałe przez architekturę GPU VSA-100, stosowaną w rodzinie Voodoo4 i Voodoo5.

Jedynym istotnym ograniczeniem na obecnym etapie pozostaje brak wsparcia dla trybu okienkowego, jednak programiści zaznaczają, że problem ten można rozwiązać stosunkowo niewielką liczbą poprawek.

Choć ReactOS nie jest jeszcze systemem gotowym do masowego wdrożenia — jego przeznaczenie to obecnie głównie testy i walidacja — to kolejne postępy w zakresie kompatybilności sprzętowej pokazują, że projekt ma realny potencjał jako platforma alternatywna dla przestarzałych wersji Windows, szczególnie w przypadku starszego sprzętu i gier retro.

Dla entuzjastów klasycznych komputerów oznacza to jedno: możliwość uruchamiania oryginalnych gier z lat 90. na ich pierwotnym sprzęcie — bez konieczności instalowania zdezaktualizowanych i podatnych na ataki systemów operacyjnych.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: ReactOS ze wsparciem Voodoo5 od 3dfx. Otwarta alternatywa dla Windowsa stawia na retro

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł