Raphaël Colantonio, współtwórca Dishonored i były szef Arkane Studios, skrytykował system ocen na platformie Metacritic, twierdząc, że faworyzuje „bezpieczne, nudne gry” kosztem bardziej ambitnych produkcji. Jego komentarze odnoszą się m.in. do niedawnej premiery Stalker 2, która spotkała się z mieszanymi recenzjami z powodu błędów technicznych.
„Ekosystem Metacritic zachęca do przeciętności”
Colantonio wprost wskazuje, że oceny na Metacritic faworyzują gry dopracowane technicznie w momencie premiery, bez względu na ich innowacyjność czy głębię. „Jeśli gra jest perfekcyjna technicznie, choć nudna, osiąga około 80%. Tymczasem tytuły jak Stalker 2 dostają niższe noty, bo premiera obarczona była błędami, mimo że te problemy można naprawić, podczas gdy oceny pozostają takie same” – mówi Colantonio. W chwili obecnej Stalker 2 na PC ma średnią ocenę 74/100 (na podstawie 60 recenzji krytyków), a wersja na Xbox 78/100 (19 recenzji). Najczęściej wymieniane problemy dotyczą licznych błędów technicznych i niedociągnięć, które wpływają na wrażenia z gry. Gracze zgłaszają problemy z systemem A-life (kluczowym elementem immersji), zawieszaniem się gry oraz spadkami wydajności.
Reżyser Dishonored i założyciel Arkane, Raphaël Colantonio, twierdzi, że Metacritic promuje bezpieczne gry, a karze premiery takie jak Stalker 2.
GSC Game World, twórcy Stalker 2, zapewniają, że trwają prace nad łatkami poprawiającymi rozgrywkę, zwłaszcza nad systemem A-life, który ma nadać NPC-om bardziej realistyczne zachowania. „Wiemy, jak istotny jest ten system dla atmosfery Zony. Naprawiamy go i będziemy to robić dalej” – deklarują twórcy. Colantonio podkreśla, że błędy techniczne można naprawić, ale oceny na Metacritic pozostają niezmienione, co wprowadza w błąd zarówno graczy, jak i wydawców. „Fantastyczna gra z błędami może zostać załatana, ale nudna gra zawsze pozostanie nudna” – dodaje. Wspomina również o tytułach takich jak Fallout: New Vegas, które mimo problemów technicznych z premiery są dziś uznawane za klasykę.
Zdaniem Colantonio system ocen zniechęca twórców do ryzyka, zachęcając do tworzenia gier o bezpiecznych, prostych mechanikach, które łatwiej dopracować przed premierą. „Gdy próbujesz wprowadzać innowacje, często pojawiają się trudności techniczne, a to wpływa na ocenę. Zamiast nagradzać kreatywność, system faworyzuje przewidywalność” – tłumaczy.
Mimo krytyki oceny i problemów technicznych, twórcy Stalker 2 nie tracą nadziei. Zapowiadają szereg poprawek, które mają przywrócić grze należne miejsce w oczach graczy.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Reżyser Dishonored ostro o Metacritic. "Faworyzuje bezpieczne, nudne gry"