Rimac Technology znane jest głównie z produkcji hipersamochodu elektrycznego Nevara i dostarczania podzespołów dla takich marek jak Aston Martin czy Koenigsegg. Firma jednak właśnie zaprezentowała na targach IAA Mobility 2025 przełomową platformę akumulatorów dla pojazdów elektrycznych. Tym, co wyróżnia nowość, jest fakt, że bazuje ona wyłącznie na bateriach półprzewodnikowych.
Firma chwali się, że dzięki współpracy z ProLogium oraz Mitsubishi Chemical Group, udało się stworzyć rozwiązanie, które ma być lżejsze, bezpieczniejsze i bardziej energochłonne niż obecnie stosowane akumulatory litowo-jonowe. Nowa technologia została zaprezentowana równolegle z innymi projektami Rimaca, w tym kompozytowymi i hybrydowymi systemami baterii dla samochodów elektrycznych.
Akumulatory półprzewodnikowe od lat uznawane są za „świętego Graala” aut elektrycznych.
Akumulatory półprzewodnikowe, czyli obietnica przyszłości
Akumulatory półprzewodnikowe od lat uznawane są za „świętego Graala” aut elektrycznych. Mają zapewniać większą gęstość energii, szybsze ładowanie i mniejsze ryzyko pożarów, co w perspektywie mogłoby znacząco wydłużyć zasięg pojazdów elektrycznych i obniżyć ich koszty eksploatacji.
Badania prowadzone m.in. przez europejskie centrum R&D Imec w 2024 roku potwierdziły, że technologia ta rzeczywiście ma potencjał do poprawy efektywności i zmniejszenia kosztów produkcji baterii.
Problem z komercjalizacją
Mimo tych entuzjastycznych zapowiedzi sprzed kilku lat, komercjalizacja tego typu baterii wciąż postępuje bardzo wolno. Nissan zapowiedział, że jego pierwszy samochód w pełni zasilany takimi akumulatorami pojawi się dopiero w 2028 roku. Rimac, podobnie jak większość firm z branży, nie podał nawet przybliżonego terminu wprowadzenia swojego rozwiązania na rynek.
Na razie jednak branża więc pozostaje w fazie oczekiwania i akumulatory półprzewodnikowe to nadal bardziej wizja przyszłości niż realne rozwiązanie w samochodach, które zobaczymy na drogach w najbliższych latach.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Twórcy hipersamochodu szykują rewolucję w bateriach. Nadchodzi nowa era