Na skrzyżowaniu ulicy Binsheng w dzielnicy Binjiang w Hangzhou rozpoczął pracę autonomiczny robot kierujący ruchem, nazwany Hangxing No. 1. To projekt przygotowany pod nadzorem Jednostki Taktycznej Policji Drogowej w Hangzhou i ważny etap miejskich testów nad systemami wspierającymi służby w dużych metropoliach.
Hangxing No. 1 został wyposażony w zestaw kamer i czujników wysokiej rozdzielczości. Konstrukcja umożliwia wykonywanie ruchów, które od lat są standardem pracy funkcjonariuszy drogówki. Robot potrafi sygnalizować kierowcom i pieszym gesty takie jak „stop” oraz „jazda na wprost”. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez Zhang Wanzhe z brygady policji drogowej w Binjiang, jego ruchy zostały odwzorowane bezpośrednio na podstawie gestów funkcjonariuszy pracujących na skrzyżowaniach.
Robot nie ogranicza się do gestów. Dysponuje cyfrowym gwizdkiem i współpracuje z miejską infrastrukturą sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu może prowadzić ruch w sposób spójny z cyklem świateł i reagować na zmiany gęstości ruchu.
Urbanizacja i wzrost natężenia ruchu w miastach takich jak Hangzhou tworzą środowisko sprzyjające wprowadzaniu autonomicznych systemów wspierających policję.
Wykroczenia pod kontrolą algorytmów
Jedną z najbardziej rozbudowanych funkcji jest system wykrywania zachowań naruszających przepisy. Hangxing No. 1 analizuje obraz w czasie rzeczywistym i identyfikuje kierowców bez kasków, pojazdy naruszające linie zatrzymania oraz osoby przechodzące w miejscach niedozwolonych. W przypadku wykrycia wykroczenia robot odtwarza komunikat głosowy, kierując do uczestnika ruchu uprzejme przypomnienie o obowiązujących zasadach.
Technologia ma uczyć się na bieżąco. Model AI gromadzi dane o ruchu i sposobach reagowania kierowców, a z czasem ma analizować większą liczbę sytuacji. Miasto planuje przygotowanie kolejnych wersji o rozszerzonych możliwościach, także z funkcjami LLM. Rozważane są zastosowania obejmujące edukacyjne interakcje głosowe oraz bardziej złożone reakcje na nietypowe zdarzenia drogowe.
Hangzhou stawia na długoterminowy rozwój systemu
Przedstawiciele służb nie ujawnili szczegółów dotyczących pracy baterii pierwszego egzemplarza, choć dane z innych chińskich prowincji sygnalizują, że konstrukcje patrolowe pracują zwykle od sześciu do ośmiu godzin na jednym ładowaniu. Testy Hangxing No. 1 mają dostarczyć informacji, które pomogą zdecydować, czy wprowadzić podobne urządzenia w większej skali.
Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!
Pokaż / Dodaj komentarze do:
Robot AI kieruje ruchem w Chinach. Miasto oddało mu kontrolę nad skrzyżowaniem