ROG Xbox Ally wychodzi za chwilę, a Microsoft wciaż nie wie ile będzie kosztować

ROG Xbox Ally wychodzi za chwilę, a Microsoft wciaż nie wie ile będzie kosztować

Po miesiącach spekulacji Microsoft wreszcie ogłosił oficjalną datę premiery swojej pierwszej konsoli przenośnej stworzonej we współpracy z ASUS-em. ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X zadebiutują 16 października 2025 roku. 

Co ciekawe jednak ceny obu urządzeń wciąż pozostają tajemnicą, przynajmniej oficjalnie, bo nieoficjalnie doniesienia wskazują jednak na kwoty odpowiednio 549 EUR i 899 EUR. Niemniej jednak w rozmowie z IGN podczas targów Gamescom, Microsoft i Asus stwierdzili, że firmy nadal potrzebują „więcej czasu, aby ocenić makroekonomiczny wpływ na ceny”. Oznacza to więc, że kwota, jaką przyjdzie nam zapłacić za ten handheldy jeszcze nie została zatwierdzona i wydaje się, że obie firma mogą rozważać nawet wyższe ceny. 

ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X wyróżniają się na tle konkurencyjnych PC w formie handheldów. Zamiast typowego systemu Windows, użytkownicy dostaną zmodyfikowaną wersję Windows 11 ze specjalnym, pełnoekranowym interfejsem Xbox. Konsola uruchamia się bezpośrednio w trybie launchera gier, a system został zoptymalizowany tak, aby ograniczyć procesy działające w tle i przekazać maksymalną moc obliczeniową grom.

Zamiast typowego systemu Windows, użytkownicy dostaną zmodyfikowaną wersję Windows 11 ze specjalnym, pełnoekranowym interfejsem Xbox.

Dodatkowo na obudowie znalazł się dedykowany przycisk Xbox, który otwiera rozszerzony panel Game Bar. Dzięki niemu gracze mogą szybko przeglądać swoją bibliotekę, uruchamiać gry, korzystać z funkcji społecznościowych czy nagrywać materiały z rozgrywki. Co ważne, w jednym miejscu będzie można przeglądać gry z różnych platform, od Xbox Game Pass, przez Battle.net, aż po inne zewnętrzne sklepy.

Program kompatybilności gier to odpowiedź na Steam Deck Verified

Microsoft zapowiedział również start Handheld Compatibility Program, czyli nowej inicjatywy, która ma ułatwić graczom sprawdzanie, czy dana gra działa na ROG Xbox Ally. Firma współpracuje z wieloma studiami, aby testować i optymalizować tysiące tytułów.

Gry w programie otrzymają specjalne oznaczenia:

  • Handheld Optimized – pełna gotowość do gry, poprawnie przypisane sterowanie, czytelny tekst i właściwa rozdzielczość.

  • Mostly Compatible – gra działa, ale może wymagać drobnych zmian w ustawieniach.

Dodatkowo pojawią się wskaźniki wydajności: „Should play great” oraz „Should play well”, które pomogą ocenić płynność rozgrywki.

Technologie przyszłości w przenośnym wydaniu

Microsoft nie zamierza poprzestać na premierze. Zapowiedziane aktualizacje przyniosą m.in.:

  • Automatic Super Resolution (Auto SR) – skalowanie obrazu wspierane przez NPU w procesorze AMD Ryzen AI Z2 Extreme,

  • Highlight Reels – system nagrywania najciekawszych momentów rozgrywki oparty na AI,

  • Advanced Shader Delivery – technologię wstępnego ładowania shaderów, która przyspieszy start gier nawet dziesięciokrotnie, zmniejszy zużycie energii i ograniczy zacięcia (więcej TUTAJ).

Producent zapowiedział również bogaty ekosystem akcesoriów oraz rozszerzone opcje dokowania, które mają zamienić konsolę w pełnoprawny sprzęt do grania w domu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: ROG Xbox Ally wychodzi za chwilę, a Microsoft wciaż nie wie ile będzie kosztować

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł