Sukces samochodów elektrycznych na rynku europejskim częściowo zawdzięczany jest zachętom państwowym, które przyczyniły się do tego, że stały się one trzecim najpopularniejszym rodzajem napędu, nawet wyprzedzając silniki Diesla.
Według raportu ACEA na temat rynku samochodowego w Europie, sytuacja w Unii Europejskiej uległa znacznemu przeobrażeniu. W 2022 roku samochody z silnikiem Diesla zajmowały trzecie miejsce, mając udział na poziomie 16,4%, podczas gdy samochody elektryczne plasowały się na czwartym miejscu z udziałem wynoszącym 12,1%. W roku ubiegłym samochody elektryczne awansowały na trzecią pozycję, z udziałem 14,6%, podczas gdy samochody z silnikiem Diesla spadły na czwarte miejsce, z udziałem wynoszącym 13,6%. W dalszym ciągu dominują samochody z silnikiem benzynowym, choć ich udział nieznacznie zmalał z 36,4% do 35,3%. Na kolejnych pozycjach uplasowały się samochody hybrydowe, których udział wzrósł z 22,7% do 25,8%. W miarę poprawy wydajności i zasięgu samochodów elektrycznych rosną obawy dotyczące zasięgu, co z kolei wzmacnia zainteresowanie hybrydami typu plug-in. Jednakże ze względu na ich skomplikowaną strukturę i często podobne ceny w porównaniu do samochodów elektrycznych, udział hybryd plug-in spadł z 9,4% do 7,7%.
Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w zeszłym roku w UE zarejestrowano łącznie 1 538 621 samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorowo. W porównaniu z rokiem 2022 (1 123 444 rejestracji pojazdów BEV) oznacza to wzrost o 37 proc.
Jednak sytuacja tutaj, w Polsce, jest znacząco inna. Mobilność elektryczna nie jest tu szczególnie dotowana, co w połączeniu ze słabszą siłą nabywczą powoduje, że samochody elektryczne nie są tu tak popularne jak w średniej europejskiej. Na pierwszym miejscu znajdują się samochody benzynowe z udziałem 47%. Na drugim miejscu znajdują się hybrydy, a za nimi olej napędowy - 9,8% - tak niska liczba ma oczywiście związek ze stopniowym wycofywaniem przez producentów silników diesla ze swoich ofert. Samochody elektryczne znajdują się daleko w tyle - osiągając zaledwie 3,59%. Zaskakująco, w Europie udział hybryd typu plug-in spadł, za to u nas znacznie wzrósł o 34,4%. Najpopularniejsze w Polsce pozostają samochody zasilane benzyną (zarejestrowano ich 198 064), choć jeśli zsumowalibyśmy sprzedaż wszystkich hybryd bez podziału na typ (łącznie z hybrydami typu Plug-In) byłoby ich nieznacznie więcej niż aut zasilanych wyłącznie benzyną.
Najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku europejskim, bez względu na rodzaj napędu, był elektryczny model Tesla Model Y, z 254 822 zarejestrowanymi egzemplarzami. Na drugim miejscu uplasowała się Dacia Sandero z wynikiem 235 893 sztuk, a na trzecim Volkswagen T-Roc, z 206 438 jednostkami. Należy również zauważyć, że rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie rośnie w niektórych krajach, takich jak Belgia (+148%), Dania (+104%) i Portugalia (+102%).
Interesujący jest również fakt, że w niektórych krajach spoza UE samochody elektryczne cieszą się dużą popularnością, pomimo trudniejszych warunków klimatycznych. Wysokie ulgi podatkowe oraz dotacje sprawiają, że są one tam bardzo popularne. Przykładowo, na Islandii pojazdy elektryczne stanowią aż 50,1% rynku, a w Norwegii aż 82,4%.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Samochody elektryczne pokonują diesle w UE