Władze Birmingham, jednego z największych miast w Europie, od ponad dwóch i pół roku zmagają się z wdrożeniem nowego systemu ERP w chmurze opartego na Oracle Fusion. Pomimo ogromnych nakładów finansowych i licznych prób naprawy sytuacji, projekt nadal pozostaje w fazie kryzysowej, co uniemożliwia efektywne zarządzanie finansami miasta i prowadzenie rzetelnej sprawozdawczości.
Niedawny audyt przeprowadzony przez firmę Grant Thornton wykazał, że urzędnicy odpowiedzialni za digitalizację oraz departament finansów miasta nie posiadali pełnej wiedzy na temat kupowanego oprogramowania. Co gorsza, nie mieli także odpowiednich kompetencji, by nadzorować proces wdrażania, który został powierzony zewnętrznemu wykonawcy, firmie Evosys, będącej partnerem Oracle. W efekcie, projekt, który do tej pory pochłonął blisko 110 milionów funtów, będzie musiał zostać powtórzony, a zakończenie prac przewiduje się dopiero na rok 2026.
„Niepowodzenie projektu wdrożenia systemu ERP miało fundamentalny wpływ na możliwości i szczegółowość zarządzania finansami zarządu. Naszym zdaniem rada nie wywiązała się ze swojego obowiązku zapewnienia maksymalnego stosunku jakości do ceny i nie podjęła odpowiednich kroków w celu zagwarantowania oszczędności, wydajności i skuteczności w wykorzystaniu zasobów w ramach tego projektu” – czytamy w raporcie audytorów.
Władze miasta planowały przejście na system ERP już w 2018 r., rezygnując z oprogramowania niemieckiej firmy SAP . Całkowity budżet projektu wzrósł z 19 milionów funtów do 108 milionów funtów od momentu jego uruchomienia w 2019 r., nie wliczając kosztów wdrożenia systemu w lokalnych placówkach edukacyjnych .
Bankructwo i rosnący deficyt budżetowy
Problemy z wdrożeniem Oracle Fusion to tylko jedna z wielu trudności, z jakimi zmaga się Birmingham. We wrześniu 2023 roku miasto ogłosiło bankructwo, a deficyt budżetowy sięgnął aż 87 milionów funtów, co było bezpośrednim efektem katastrofalnego projektu ERP. Na skomplikowaną sytuację finansową wpłynęły również wysokie odszkodowania wypłacane w związku z naruszeniami zasad równego wynagrodzenia .
System oparty na Oracle Fusion został uznany za niebezpieczny i niemożliwy do wyegzekwowania. Jego wdrożenie sparaliżowało działania miasta w zakresie zarządzania finansami oraz operacyjną sprawozdawczością. W kwietniu 2024 roku audyt systemu księgowego Birmingham City Council ujawnił brak śladów transakcji finansowych przeprowadzonych między kwietniem 2022 a wrześniem 2023 roku.
Czy w grę wchodzi korupcja?
Choć obecnie nie ma dowodów na nielegalne manipulacje finansowe, brak dokumentacji księgowej budzi poważne obawy. Roczny budżet Birmingham wynosi około 3,2 miliarda funtów, a odpowiedzialność za dystrybucję tych środków spoczywa na Radzie Miasta. Według ekspertów, sytuacja ta może doprowadzić do dalszych trudności, jeśli nie zostaną wdrożone odpowiednie środki naprawcze.
Przedstawiciel rady miasta podkreślił, że organ „weźmie pod uwagę” ustalenia audytorów i zaznaczył, że czynione są „znaczące postępy” w przywracaniu funkcjonalności Oracle Fusion oraz stabilizowaniu finansów Birmingham. Zegar tyka, a mieszkańcy miasta z niepokojem patrzą na rozwój sytuacji, mając nadzieję, że ich miasto nie stanie się symbolem jednej z największych porażek digitalizacji administracji publicznej w Europie.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Migracja z SAP na Oracle doprowadziła do bankructwa milionowe miasto. Kompromitacja administracji