Scania testuje hybrydową ciężarówkę z naczepą pokrytą panelami fotowoltaicznymi

Scania testuje hybrydową ciężarówkę z naczepą pokrytą panelami fotowoltaicznymi

Scania, Uniwersytet w Uppsali, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express i Dalakraft współpracowali przez ostatnie dwa lata przy produkcji wyjątkowej hybrydowej ciężarówki typu plug-in z naczepą pokrytą panelami słonecznymi. Teraz po raz pierwszy testują pojazd na drogach publicznych w Szwecji.

Nowy pojazd jest częścią trwającego projektu badawczego, który ma na celu ocenę, ile emisji dwutlenku węgla można zaoszczędzić dzięki panelom słonecznym i jak ciężarówki będą współdziałać z siecią energetyczną. W ramach inicjatywy opracowano nowe, wydajne i lekkie panele słoneczne zaprojektowane specjalnie do montażu w ciężarówkach. Panele te zapewniają nowej ciężarówce wydłużony zasięg jazdy do 5000 kilometrów rocznie w Szwecji i ponad dwukrotnie więcej w słonecznych krajach, takich jak Hiszpania. Akumulatory mają łączną pojemność 300 kWh, z czego 100 kWh jest umieszczone na ciężarówce, a 200 kWh pochodzi z przyczepy. Pojazd posiada silnik o mocy 560 koni mechanicznych.

Ciężarówka, jeśli zostanie zatwierdzona i wprowadzona do masowej produkcji, ma pomóc zniechęcić firmy do korzystania z drogich i zanieczyszczających środowisko paliw. 

„Celem Scanii jest wspieranie przejścia na zrównoważony system transportu. Nigdy wcześniej panele słoneczne nie były wykorzystywane do wytwarzania energii do układu napędowego ciężarówki tak, jak to robimy w ramach tej współpracy. To naturalne źródło energii może znacznie zmniejszyć emisję w sektorze transportu. Wspaniale jest być w czołówce rozwoju ciężarówek nowej generacji” – powiedział Stas Krupenia, dyrektor działu rozwoju w Scania. 

"Nasze badania nad wydajnymi i lekkimi ogniwami słonecznymi będą naprawdę ważne, zwłaszcza jeśli chodzi o zastosowanie ich w przyszłych ciężarówkach" - powiedział Erik Johansson, kierownik projektu i profesor chemii fizycznej na Uniwersytecie w Uppsali. "Panele cienkowarstwowe doskonale nadają się do pojazdów użytkowych".

"Nasze panele słoneczne doskonale nadają się do zastosowań, które sprawiają, że pojazdy użytkowe są zrównoważone. Widzimy ogromny potencjał zmniejszenia emisji z ciężkich pojazdów dzięki elektryfikacji. Energia elektryczna generowana przez panele słoneczne pozwoli zaoszczędzić paliwo i emisję dwutlenku węgla", dodał Erik Olsson, dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego w Midsummer.

"Paliwo jest obecnie coraz większym kosztem dla firm transportowych, a wszystko, co możemy przyczynić się do obniżenia tych kosztów, przyniesie długoterminowe korzyści społeczeństwu" - powiedział Daniel Sandh, dyrektor generalny Eksjö Maskin & Truck.

Projekt ma również potencjał, aby ciężarówki sprzedawały nadwyżkę wyprodukowanej energii.  „Myśleliśmy, że będziemy mogli kupić nadwyżki z ciężarówek, niestety nie jest to w tej chwili możliwe. Ale ogniwa słoneczne, które stanowią część źródła energii dla ciężarówek, są fantastyczne. Jako firma zajmująca się handlem energią elektryczną widzimy, że wszystkie odnawialne źródła energii są potrzebne, aby poradzić sobie z transformacją energetyczną” – powiedział Sverker Ericsson, inżynier ds. handlu urządzeniami elektrycznymi w Dalakraft.

Testy ciężarówki przeprowadzi firma transportowa Ernsts Express AB.  „Generalnie cała branża stoi przed dużymi wyzwaniami, a w szczególności w przypadku paliw. Elektryfikacja wykorzystująca odnawialne źródła energii to przyszłość. Udział w tym projekcie sprawia, że ​​firma zajmująca się ekologicznym transportem staje się jeszcze wspanialsza” – powiedział Lars Evertsson, dyrektor generalny Ernsts Express.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Scania testuje hybrydową ciężarówkę z naczepą pokrytą panelami fotowoltaicznymi

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł