Serwer Minecraft stworzony w 63-letnim języku kodowania COBOL sprzed x86

Serwer Minecraft stworzony w 63-letnim języku kodowania COBOL sprzed x86

Minecraft – kultowa gra wideo, która podbiła serca milionów graczy na całym świecie – doczekała się kolejnego, niezwykłego przełomu technologicznego. Dzięki projektowi open source o nazwie CobolCraft udało się uruchomić wersję serwerową gry w środowisku GnuCOBOL, bazującym na języku programowania COBOL, który swoje korzenie ma jeszcze w latach 50. ubiegłego wieku. 

COBOL – język programowania, który przetrwał dekady

COBOL (ang. Common Business Oriented Language) to język programowania stworzony w 1959 roku w wyniku projektu finansowanego przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Jego głównym celem było stworzenie czytelnego, uniwersalnego języka, zoptymalizowanego pod kątem zastosowań biznesowych. COBOL miał zapewniać stabilność oraz efektywność międzyplatformową i międzyarchitektoniczną, co sprawiło, że stał się fundamentem wielu systemów informatycznych w sektorze bankowym, rządowym czy przemysłowym. Choć współczesne języki programowania, takie jak Python, C++ czy Java, zdominowały branżę IT dzięki swojej wszechstronności, COBOL wciąż znajduje zastosowanie w wielu kluczowych systemach komputerowych – zwłaszcza w dużych przedsiębiorstwach i instytucjach rządowych. Największą modernizację języka wprowadzono w 2002 roku, kiedy dodano do niego funkcje obiektowe, co umożliwiło lepszą integrację z nowoczesnymi systemami. Pomimo swojego wieku, COBOL nadal pozostaje ceniony za stabilność i niezawodność, co sprawia, że programiści wyspecjalizowani w tym języku są nadal poszukiwani na rynku pracy.

COBOL – język, który mimo upływu dekad, wciąż żyje i zaskakuje.

GnuCOBOL – nowoczesne oblicze COBOL-a

GnuCOBOL, czyli wersja COBOL-a używana w projekcie CobolCraft, to implementacja tego języka przeznaczona na platformy Linux, napisana w języku C (z gałęzią w C++). Bazuje ona na standardzie COBOL 2014, co oznacza, że uwzględnia najnowsze aktualizacje w zakresie interoperacyjności i funkcji języka. Dzięki temu możliwe było zaimplementowanie większości funkcji potrzebnych do uruchomienia serwera Minecraft, co dla wielu może wydawać się prawdziwym technologicznych wyczynem.

CobolCraft – serwer Minecraft w COBOL-u

Projekt CobolCraft, dostępny w ramach platformy GitHub, to serwerowa wersja Minecrafta, która działa na silniku stworzonym w środowisku GnuCOBOL. Zgodnie z dokumentacją projektu, większość podstawowych funkcji serwera została już zaimplementowana. Należą do nich:

  • Nieskończone generowanie terenu,
  • Trwałe przechowywanie danych o świecie i graczach,
  • Obsługa importu istniejących światów Minecraft,
  • Tryb wieloosobowy umożliwiający grę maksymalnie 10 graczom,
  • Łamanie i umieszczanie bloków,
  • Interakcje z blokami oraz funkcje wieloosobowe, takie jak czat, białe listy, polecenia konsoli czy wyświetlanie statusu serwera.

Chociaż projekt CobolCraft imponuje swoim rozmachem, ma również swoje ograniczenia. Bloki wymagające złożonych interakcji, takie jak pochodnie, drzwi czy łóżka, są w pełni funkcjonalne, ale inne, takie jak przyciski, działają tylko w ograniczonym zakresie. W efekcie bardziej zaawansowane funkcje Minecrafta, na przykład budowa złożonych obwodów z Redstone, nie są możliwe w tej wersji serwera.

Zespół odpowiedzialny za projekt podkreśla jednak, że podstawowe funkcje gry są w pełni grywalne. To oznacza, że gracze, którzy nie są zainteresowani skomplikowanymi konstrukcjami czy technicznymi rozwiązaniami, mogą czerpać przyjemność z rozgrywki w klasycznym stylu.

Symboliczne połączenie przeszłości z teraźniejszością

Uruchomienie Minecrafta w COBOL-u to coś więcej niż tylko technologiczna ciekawostka. To dowód na to, że nawet tak wiekowe technologie, jak język programowania z lat 50., mogą zostać ożywione i zaadaptowane do współczesnych wyzwań. Jest to również hołd złożony programistom COBOL-a, którzy przez dekady dbali o rozwój infrastruktury IT na całym świecie. Projekt CobolCraft nie tylko eksponuje możliwości tego historycznego języka, ale także przypomina, że technologia – niezależnie od swojego wieku – może wciąż inspirować, budować mosty między pokoleniami programistów i służyć nowym, kreatywnym celom. Minecraft w COBOL-u? Brzmi jak coś, co Steve Jobs mógłby nazwać „połączeniem kropki wstecz”.

CobolCraft pokazuje, że nawet w tak zdominowanej przez nowoczesne technologie branży, jak gry komputerowe, wciąż jest miejsce na eksperymenty i odważne inicjatywy. Projekt ten może stać się inspiracją dla innych programistów, by eksplorować możliwości integracji nowych i starych technologii. A kto wie, może w przyszłości zobaczymy kolejne klasyki gier przeniesione na grunt COBOL-a – języka, który mimo upływu dekad, wciąż żyje i zaskakuje.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Serwer Minecraft stworzony w 63-letnim języku kodowania COBOL sprzed x86

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł