SpaceX i AST SpaceMobile pracują nad zapewnieniem łączności satelitarnej smartfonom, ale naukowcy twierdzą, że technologia może oznaczać nawet śmierć radioastronomii.

„Proponowane satelity umożliwiające łączność bezpośrednią z komórką skutecznie wyeliminowałyby istnienie cichych stref radiowych, znacznie zmniejszając skuteczność istniejących radioteleskopów” – mówi Catherine Lovekin, profesor nadzwyczajny fizyki na Uniwersytecie Mount Allison w Kanadzie.  Lovekin oraz grupy naukowców apelują do Federalnej Komisji Łączności (FCC) o uregulowanie satelitów komórkowych, aby zapobiec zakłóceniom działania sprzętu radioastronomicznego. Satelity te, działające jak wieże komórkowe na niskiej orbicie okołoziemskiej, przesyłają sygnały radiowe i dane internetowe bezpośrednio do telefonów naziemnych.

Astronomowie alarmują, że plany SpaceX dotyczące łączności satelitarnej dla smartfonów, mogą oznaczać nawet śmierć radioteleskopów. Zakłócenia radiowe pochodzące od tak wielu satelitów stanowią „egzystencjalne zagrożenie” dla radioastronomii.

SpaceX i AST SpaceMobile planują uruchomić setki satelitów zapewniających łączność bezpośrednią z telefonami komórkowymi, wspierając operatorów takich jak T-Mobile i AT&T w obsłudze użytkowników w martwych strefach. Jednak rosnąca liczba astronomów i naukowców twierdzi, że ciągłe zakłócenia radiowe pochodzące od tak wielu satelitów stanowią „egzystencjalne zagrożenie” dla radioastronomii.

Amerykańskie Towarzystwo Astronomiczne (AAS) w swoim piśmie do Federalnej Komisji Łączności (FCC) podkreśla, że ważne odkrycia naukowe dokonywane dzięki radioastronomii były możliwe dzięki „swobodnemu dostępowi do szerokiego widma radiowego, czy to poprzez ustanowienie cichej strefy radiowej, czy umieszczenie obserwatoriów w odległych lokalizacjach.”

„Nie będzie to już możliwe przy utrzymujących się zakłóceniach ze strony napowietrznych transmisji satelitarnych. Bez dostępu do szerszego spektrum badania astronomiczne będą możliwe jedynie w niewielkim fragmencie widma przeznaczonym specjalnie do tego celu, co znacznie ograniczy potencjał odkrywczy” – ostrzega AAS, które liczy ponad 7700 członków.

Astronomowie zabierają głos po tym, jak w marcu FCC zatwierdziła nowe zasady, umożliwiające dostawcom usług satelitarnych transmisję łączności do telefonów konsumenckich. Komisja przyznała jednak, że jest świadoma problemów związanych z zakłóceniami, w tym wpływu na radioastronomię. Miesiąc wcześniej National Science Foundation, niezależna agencja federalna, opublikowała dokument poświęcony badaniu tej kwestii.

„Wstępna analiza NSF wskazuje na znaczący wpływ na systemy radioastronomiczne” – zauważa agencja, powołując się na „poziomy mocy i wszechobecną widoczność na niebie” takich systemów satelitarnych. Dokument ostrzega również, że sygnały radiowe z satelitów „mogą nawet uszkodzić sprzęt radioastronomiczny”, jeśli nadajnik satelity przejdzie bezpośrednio przed odbiornikiem radioastronomicznym.

„Chociaż możliwe jest złagodzenie powagi szkód dla radioastronomii poprzez staranną koordynację i wybór absolutnie minimalnych szerokości pasma i poziomów mocy niezbędnych dla wszelkich dozwolonych SCS, każdy scenariusz wdrożenia będzie miał negatywny wpływ na radioastronomię”.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Sieć łączności komórkowej Elona Muska, to śmierć dla radioteleskopów. Astronomowie protestują