W dniu 1 grudnia 2022 roku system tzw. "sztucznej inteligencji" po raz pierwszy w historii pilotował myśliwiec Sił Powietrznych. System nie tylko samodzielnie wystartował, wykonywał lot i lądował maszyną, ale również zaangażował się w zaawansowane ćwiczenia taktyczne oraz symulowaną walkę powietrzną nad bazą sił powietrznych Edwards w Kalifornii.
Autonomiczny myśliwiec, o nazwie kodowej VISTA X-62A, był zmodyfikowaną wersją F-16 i był częścią programu Sił Powietrznych o nazwie "Skyborg". Kryptonim VISTA X-62A odnosi się do Variable In-flight Simulation Test Aircraft - symulatora lotu Sił Powietrznych, który w latach 80. został stworzony jako narzędzie szkoleniowe dla pilotów. Wkrótce stał się popularnym symulatorem w branży wojskowej ze względu na swoją wszechstronność i możliwość wyposażenia w różne komponenty i oprogramowanie, które pozwalały na naśladowanie osiągów niemal każdego samolotu - od bombowców po ultralekkie myśliwce. W późniejszym czasie, różne firmy wojskowe, takie jak Lockheed Martin Skunk Works i General Dynamics, dostarczały różne systemy do symulatora.
Departament Obrony USA z powodzeniem przetestował autonomiczne myśliwce. Nowe systemy będą masowo instalowane w maszynach.
Skunk Works dostarczyło dwa elementy: "algorytm podążania za modelem" (MFA) oraz "system autonomicznej kontroli symulacji" (SACS), które wraz z platformą "ogólnokorporacyjną architekturą systemów otwartych" (E-OSA) opracowaną przez firmę General Dynamics stworzyły bazę dla autonomicznego myśliwca VISTA X-62A. Inżynierowie zaprojektowali platformę E-OSA w taki sposób, aby była łatwa do rozbudowy, umożliwiając wykorzystanie szybkich postępów sztucznej inteligencji.
VISTA przeprowadził 12 lotów testowych, podczas których zarejestrował ponad 17 godzin lotu. DARPA nie ujawniła szczegółów co do większości szkoleń AI, ale wspomniała, że algorytmy przeszły wiele godzin symulowanych misji, zanim zostały zaimplementowane w samolocie do testów na żywo. Chociaż VISTA przeszedł szeroko zakrojone szkolenie wirtualne, wciąż wymaga pilota na tylnym fitelu jako wsparcia, jak również technika z przodu, który zajmie się wszelkimi awariami, które mogą wystąpić. Urzędnicy nie ujawnili szczegółów lotów testowych samolotu, mówiąc tylko, że zakończyły się one sukcesem z niewielkimi wstrząsami.
Skuteczność lotów testowych przekonała Siły Powietrzne do jak najszybszego zainstalowania systemów Autonomous Air Combat Operations (AACO) Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych oraz Air Combat Evolution (ACE) DARPA we wszystkich swoich maszynach. System AACO obsługuje walkę z pojedynczym przeciwnikiem BVR (poza zasięgiem wzroku), podczas gdy ACE zarządza walkami powietrznymi w zwarciu. . Departament Obrony twierdzi, że zestawy AI nie mają na celu zastąpienia ludzkich pilotów, lecz uzupełnienie ich umiejętności.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Siły Powietrzne USA wdrażają autonomiczne systemy w myśliwcach