Popularny użytkownik Twittera, znany pod ksywą APISAK, po raz kolejny dostarcza nam ciekawych przecieków, których źródłem ponownie jest baza danych benchmarku 3DMark. Co ciekawe jednak, tym razem nie chodzi tu o nadchodzące karty graficzne NVIDII czy AMD, ale o SoC Gonzalo od tego drugiego producenta. Jest to o tyle ciekawe, że ta nazwa kodowa od jakiegoś czasu utożsamiana jest z układem, który napędzać ma PlayStation 5, a test w popularnym benchmarku pozwala porównać jego wydajność z rozwiązaniami dostępnymi obecnie na rynku PC. Oczywiście wciąż nie mamy pewności, czy Gonzalo rzeczywiście trafi do kolejnej konsoli Sony oraz na jakim etapie znajdują się prace nad tym SoC, ale warto przyjrzeć się temu przeciekowi, bo wygląda on bardzo interesująco.
Przeszło czterokrotnie lepszy wynik względem poprzednika robi duże wrażenie i daje nadzieję na duży skok jakościowy next-genów.
The score is hidden.
— APISAK (@TUM_APISAK) 25 czerwca 2019
I only see the overall score.
PS4 - Rough score 5000
Gonzalo - score 20000 up
I tak, APISAK donosi, że wynik Gonzalo w teście 3DMark Fire Strike to ponad 20000 punktów. Dla porównania standardowe PS4 (nie Pro) uzyskiwać ma w tym samym benchmarku niecałe 5000 punktów, natomiast GeForce RTX 2080 pochwalić może się rezultatem średnio na poziomie 22000 punktów. Wynik Gonzalo znajduje się więc mniej więcej na poziomie karty graficznej GeForce RTX 2070, której rezultaty wynoszą tu od 18000 do 22000 punktów, w zależności od zastosowanej platformy testowej (benchmark ten jest dość wrażliwy na CPU), a podobne wyniki uzyskać można także przy wykorzystaniu Radeona RX Vega 64. Przeszło czterokrotnie lepszy wynik względem poprzednika robi duże wrażenie i daje nadzieję na duży skok jakościowy next-genów, choć trzeba pamiętać, że porównanie z PS4 Pro, a w szczególności z Xbox One X, nie będzie już tak bardzo spektakularne.
Any idea why an SoC aimed at a games console would have Windows and 3DMark compatibility and testing?
— Digital Foundry (@digitalfoundry) 16 kwietnia 2019
Bezpośrednie porównania konsolowych podzespołów z pecetowymi także nie mają większego sensu (choć dają nam pewien obraz sytuacji i punkt odniesienia), gdyż te są optymalizowane pod kątem wąskiego zastosowania i deweloperzy są w stanie wykrzesać z nich przeważnie więcej mocy. Poza tym, jak słusznie zauważyła redakcja Digital Foundry, czemu SoC do konsoli miałby być kompatybilny z Windowsem i stricte pecetowym benchmarkiem, ale APISAK twierdzi, że jest to standardowa procedura. Przypominamy, że PS5 napędzane ma być przez 8-rdzeniowe CPU Zen 2 oraz GPU Navi, a bardzo istotnym elementem ma tu być także niezwykle szybki dysk SSD. Co ciekawe, Sony wspomina także o wsparciu dla 8K, ale raczej nie należy spodziewać się możliwości rozgrywki w takiej rozdzielczości (chyba, że w najmniej wymagających tytułach) oraz obsłudze ray tracingu. Spodziewamy się, że oficjalna zapowiedź PlayStation 5 nastąpić może jeszcze w tym roku, wtedy też powinniśmy poznać więcej szczegółów. Na premierę konsoli przyjdzie nam zapewne jednak poczekać do końcówki 2020 roku.
Pokaż / Dodaj komentarze do: SoC z PS5 przetestowany. Wydajność 4x wyższa niż w PS4