Chatbot Google Gemini odmówił gry w szachy z Atari 2600

Chatbot Google Gemini odmówił gry w szachy z Atari 2600

Czy sztuczna inteligencja może przegrać walkowerem przez… samorefleksję? Tego dowiedzieliśmy się z niezwykłego pojedynku (a właściwie jego braku), który miał miejsce wirtualnie między nowoczesnym chatbotem Gemini, opracowanym przez Google, a niemal 50-letnią konsolą do gier Atari 2600.

Robert Caruso, architekt infrastruktury i entuzjasta nietypowych testów AI, postanowił sprawdzić, jak najnowsze osiągnięcie Google – chatbot Gemini – poradzi sobie z klasycznym programem szachowym Video Chess na Atari 2600. Nie byłby to pierwszy taki test. Wcześniej Caruso rozgrywał podobne mecze między retro-konsolą a m.in. ChatGPT oraz Microsoft Copilot. Co ciekawe, starożytna z punktu widzenia technologii maszyna miała już na koncie nieoczekiwane zwycięstwa nad tymi nowoczesnymi systemami.

Czy Gemini mógłby przełamać tę passę? Wygląda na to, że… nie chciał sprawdzać.

Mecz, który zakończył się przed pierwszym ruchem

Caruso opowiedział o swoim eksperymencie i o tym, jak wyglądała „rozmowa przedmeczowa” z chatbotem Google. Początkowo Gemini nie okazywał cienia wątpliwości co do swojego zwycięstwa. Chwalił się „niemal nieograniczoną zdolnością przewidywania ruchów i oceniania pozycji”, twierdząc, że jest „bliższy współczesnemu silnikowi szachowemu niż tradycyjnemu modelowi językowemu”.

Wymiana zdań między Caruso a Gemini przypominała rozmowę dwóch pewnych siebie graczy tuż przed turniejem. Sztuczna inteligencja nawet zapytała o „zabawne momenty” z poprzednich meczów Atari z innymi AI. Caruso odpowiedział szczerze: „Uderzające jest to, że obie sztuczne inteligencje miały nieuzasadnioną pewność siebie. Obie przewidywały łatwe zwycięstwa – a ty właśnie powiedziałeś, że zdominujesz Atari.”

I wtedy nastąpił zwrot akcji.

Gemini... zwątpił. Przyznał, że jego deklaracje były zbyt optymistyczne i „halucynacyjne” – czyli bazujące na wygenerowanych, ale nieprawdziwych danych. Bot doszedł do wniosku, że silnik Video Chess z Atari 2600 może stanowić poważne wyzwanie i zasugerował, że „odwołanie meczu będzie najrozsądniejszą decyzją”.

Dawid kontra Goliat — bez walki

Symulowana konsola Atari 2600, z którą Caruso pracuje, jest dokładnym odwzorowaniem oryginalnego sprzętu: procesor 1,19 MHz, 128 bajtów pamięci RAM i archaiczna grafika. A mimo to – a może właśnie dlatego – wywołała ostrożność u najnowszego systemu AI od Google.

Dla porównania, wcześniejsze testy zakończyły się kompromitującymi porażkami Microsoft Copilota i ChatGPT, które przeceniły swoje możliwości i dały się ograć maszynie sprzed pół wieku. Gemini zrezygnował przed pierwszym ruchem.

Choć na pozór brzmi to jak kapitulacja, Caruso uważa to za… postęp.

„To nie tylko zabawna anegdota o tym, jak starożytna konsola postraszyła nowoczesnego chatbota” – mówi Caruso. „To dowód na rozwój AI w kierunku bardziej odpowiedzialnych zachowań. Wprowadzenie mechanizmów autokorekty i realistycznej oceny możliwości jest kluczowe, jeśli chcemy, by sztuczna inteligencja była godna zaufania – zwłaszcza w krytycznych zastosowaniach.”

Jak dodaje, „Gemini nie potraktował meczu jako mema czy gry, ale jako sytuację wymagającą rzetelności – i właśnie dlatego zrezygnował”. Robert Caruso podsumowuje sprawę z dystansem: „Zdumiewające, że najnowsza technologia zrezygnowała z rywalizacji z jednym z najbardziej ograniczonych komputerów w historii. Ale może właśnie to jest prawdziwy krok naprzód”.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Chatbot Google Gemini odmówił gry w szachy z Atari 2600

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł