AMD jakiś czas temu wprowadziło swój najnowszy upscaler FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) dla kart graficznych z architekturą RDNA 4, czyli serii Radeon RX 9000. Powód jest prosty: tylko te GPU wspierają format FP8, kluczowy dla pełnej wydajności i jakości obrazu w nowej technologii. Jednak sprytni użytkownicy nie zamierzają się przejmować oficjalnym wsparciem i uruchamiają FSR 4 na starszych układach RDNA 2 i RDNA 3, choć, jak się okazuje, wiąże się to z pewnymi kompromisami.
Dzięki wyciekom plików modelu INT8, społeczność modderska zdołała uruchomić nieoficjalną wersję FSR 4 INT8 na kartach z poprzednich generacji, takich jak Radeon RX 7800 XT czy RX 6800 XT. Choć wizualnie efekt jest zbliżony do oryginału, różnice w wydajności są już wyraźnie zauważalne.
Redakcja ComputerBase przeprowadziła szczegółowe testy, porównując FSR 4 INT8 na kartach RDNA 2 i RDNA 3 (Radeon RX 7800 XT i the RX 6800 XT) z oficjalnym FSR 4 FP8 działającym na Radeon RX 9060 XT (RDNA 4). Wyniki jasno pokazują, że FSR 4 w wersji FP8 oferuje nieco lepszą jakość obrazu, szczególnie w bardziej złożonych scenach i przy wysokiej rozdzielczości.
Redakcja ComputerBase przeprowadziła szczegółowe testy, porównując FSR 4 INT8 na kartach RDNA 2 i RDNA 3.
Wydajność: ok. 10% wolniej niż FSR 3.1
W trybie Quality i rozdzielczości 1440p różnice w wydajności między FSR 3.1 a FSR 4 FP8 na RDNA 4 wynoszą zaledwie około 3%, czyli praktycznie niezauważalnie. Jednak sytuacja wygląda inaczej w przypadku starszych generacji.
Na karcie Radeon RX 7800 XT (RDNA 3) zanotowano spadek średniej liczby klatek na sekundę o około 9% w porównaniu z FSR 3.1. Podobne wyniki uzyskał Radeon RX 6800 XT (RDNA 2), gdzie różnica sięgnęła 10%. Co ciekawe, w trybie Performance, FSR 4 INT8 potrafiło miejscami przewyższyć FSR 3.1, ale tylko o 5%, a w innych scenariuszach różnica wciąż była na niekorzyść nowej wersji (nawet o 12–13%).

Jakość obrazu: krok naprzód mimo strat FPS
Choć FSR 4 INT8 wymaga większej mocy obliczeniowej i nieco obniża płynność, zyski w jakości obrazu są wyraźne. Według ComputerBase, nowy algorytm poprawia ostrość tekstur, lepiej radzi sobie z drobnymi detalami (np. napisy w interfejsie) i ogranicza artefakty typowe dla FSR 3.1.
W praktyce więc FSR 4 INT8 oferuje lepsze wrażenia wizualne kosztem wydajności, co może być akceptowalne w grach o wolniejszym tempie, ale mniej pożądane w dynamicznych tytułach akcji czy FPS-ach.

Czy AMD udostępni FSR 4 dla starszych GPU?
Na razie AMD nie potwierdziło planów wydania oficjalnej wersji FSR 4 INT8 dla kart RDNA 2 i RDNA 3. Niemniej presja ze strony użytkowników rośnie, zwłaszcza że wiele popularnych modeli, takich jak RX 6700 XT czy RX 7800 XT, wciąż stanowi podstawę PC milionów graczy.
Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!
Pokaż / Dodaj komentarze do:
Starsze karty Radeon z FSR 4 dzięki modderom. Społeczność dała radę