Tradycyjnie już, wraz z końcem roku, spodziewaliśmy się dużej aktualizacji sterowników graficznych AMD, które przyniosą nowe ciekawe funkcjonalności. Już w październiku pojawiły się pierwsze doniesienia w tym temacie, ale wtedy nie było jeszcze wiadomo, co takiego kryje nowa duża wersja Radeon Software, znana jako Adrenalin 2020 Edition. Jako że dużymi krokami zbliżamy się do końca roku, czerwonej ekipie nie pozostało już zbyt wiele czasu na zaprezentowanie tych sterowników, a najnowsze przecieki zdradzają przynajmniej pierwsze szczegóły w tym temacie, ujawniając czego możemy spodziewać się po tym oprogramowaniu. W przypisach do strony "Gaming Details" oznaczonych numerem GD-156 i GD-158 pojawiły się dwie nowe funkcje dedykowane Radeonom, w tym tajemnicze Radeon Boost, opisane hasłem „Turbocharge Your Game”, co sugeruje, że mamy do czynienia z rozwiązaniem poprawiającym wydajność.
Radeon Boost promowane jest hasłem „Turbocharge Your Game”, co sugeruje, że mamy do czynienia z rozwiązaniem poprawiającym wydajność.
Niestety nie wiemy, czym dokładnie jest Radeon Boost, ale spekuluje sie, że chodzić może tu o rozwiązanie bazujące na HiAlgo Boost, czyli algorytmie dostosowującym rozdzielczość w grze w locie, co redukuje obciążenie GPU i tym samym zwiększa liczbę kl./s, kiedy kamera jest w ruchu. Gdy kamera się zatrzymuje, przywracana jest zaś pełna rozdzielczość. Technika ta połączona może być z rozmyciem obrazu, które maskować będzie spadek rozdzielczości i utrzymywać płynne działanie gry. Co istotne, nie byłby to pierwszy raz, kiedy AMD sięga po HiAlgo (zakupione przez nich w 2016 roku), ponieważ deweloperzy już wcześniej stosowali to rozwiązanie w formie Radeon Chill. Niewykluczone jednak, że zdecydują się na inny pomysł, np. Taki jaki wykorzystało Sapphire w najnowszej wersji oprogramowania Trixx. Trixx Boost nie jest tak wyszukane i skomplikowane, ponieważ polega na wykorzystaniu techniki Radeon Image Sharpening wraz z Resolution Scaling, do obniżenia rozdzielczości i przywrócenia ostrości właśnie za pomocą RIS.
Druga z nowości szykowanych przez AMD to Integer Scaling. Technologia ta sprawić ma, że gry retro (lub też na takie stylizowane) wyglądają tak, jak założyli sobie ich twórcy. Intel, który już zaimplementował tę technologię w swoich iGPU, bardzo chwali sobie to rozwiązanie. Integer Scaling bazuje na metodzie kopiowania najbliższych pikseli, przez co powiększony w ten sposób obraz pochwalić może się ostrymi krawędziami i pozbawiony jest typowego, choćby dla interpolacji dwuliniowej, rozmycia. Dla przykładu, jeśli gra została zaprojektowana pod wyświetlacze 400 x 400 pikseli i następnie upscalowana do 600 x 600 pikseli, renderowane piksele oraz te rzeczywiście wyświetlane nie pokrywają się, co oznacza, że obraz nie jest tak ostry, jak chcieli tego twórcy, co o ironio wywołała wyższa rozdzielczość. Integer Scaling ma temu zaradzić. Wszystkie GPU AMD od GCN 7000 mają wspierać tę funkcję dla API DX11, DX12 i Vulkan. Seria RX 5000 otrzyma wsparcie dla DX 9 na wyłączność, a technika obsłuży także nowsze APU firmy, z serii Ryzen 2000 i Ryzen 3000. Bez Windowsa 10 jednak się tu nie obejdzie.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Sterowniki AMD Adrenalin 2020 Edition wprowadzą funkcję Radeon Boost