Sony niedawno opublikowało w sieci wideo prezentujące wnętrze konsoli PlayStation 5 i jednym z najbardziej zaskakujących elementów ujawnionych na tym materiale był niewątpliwie system chłodzenia, a konkretniej masywny radiator i wentylator. Ten drugi mierzy bowiem 120 mm szerokości i 45 mm grubości. Japoński producent bardzo dużo uwagi poświęcił chłodzeniu PS5, dlatego też oprócz naprawdę dużych rozmiarów systemu chłodzenia zdecydował się na dość nietypowe rozwiązanie oparte o oprogramowanie. Sony ujawniło, że jego next-gen oferować będzie chłodzenie kontrolowane za pomocą oprogramowania, które z czasem poprawiać ma wydajność, bazując na danych pozyskiwanych z konkretnych gier.
Sony ujawniło, że jego next-gen oferować będzie chłodzenie kontrolowane za pomocą oprogramowania...
Yasuhiro Ootori, architekt PS5, wyznał japońskiemu portalowi 4Gamer, że wentylator będzie kontrolowany przez software monitorujący APU znajdujące się w konsoli. Zastosowane tu APU to customowy układ AMD łączący CPU Zen 2 i GPU Navi, który ujawniono w marcu tego roku na prezentacji specyfikacji konsoli. Oprogramowanie będzie zbierać dane z kilku czujników temperatury rozmieszczonych w PlayStation 5 i powiąże je z tym, jak radzi sobie APU. Tym samym prędkość wentylatorów będzie dostosowywana do poszczególnych gier. “Różne gry zostaną wydane w przyszłości i będziemy zbierać dane z zachowania APU w każdym z tych tytułów. Mamy plan, by zoptymalizować pracę wentylatora, bazując na tych danych” - powiedział Ootori-san.
Architekt Sony zdradził także, że jego zespół testował i optymalizował system chłodzenia, umieszczając go w przezroczystej obudowie PS5. Zastosowano tu komorę suchego lodu, by obserwować przepływ powietrza i zobaczyć jego efekt na wewnętrzne temperatury. Niektórzy gracze wyrazili obawy związane z tak dużym wentylatorem, przypominając, że już PS4 i PS4 Pro potrafi brzmieć jak startujący odrzutowiec i obawiając, że w przypadku PS5 będzie jeszcze gorzej. Ootori-san wyjaśnił jednak, że większy wentylator oznacza, że może on pracować wolniej, przez co będzie też cichszy. Poza tym, wykorzystanie inteligentnego systemu wspieranego przez software sprawi, że ten pracować będzie z optymalną prędkością do konkretnej gry. W mniej wymagających tytułach powinno to znacząco obniżyć liczbę decybeli generowanych przez sprzęt.
Pokaż / Dodaj komentarze do: System chłodzenia PS5 będzie optymalizowany pod konretne gry